Naar inhoud

Consument verlangt niet naar welkomscadeau

De Nederlandse consument wil het liefst een scherp tarief, een scherpe prijs of een korting wanneer hij klant wordt bij een bedrijf. Een welkomstcadeau is voor hem niet bepalend om voor een merk te kiezen. Bijna 80 procent van de consumenten weet namelijk dat zij een cadeau uiteindelijk zelf betalen via de tarieven die merken rekenen. Twee derde van de Nederlanders zegt daarom geen cadeau te willen.

Voorkeur voor een lager tarief

Dit blijkt uit een representatieve studie van onderzoeksbureau Millward Brown in opdracht van energiedirect.nl, het budgetmerk van energiemaatschappij Essent. Van de ondervraagden heeft 78 procent liever een lager tarief, een lagere prijs of een korting dan een welkomstcadeau. Vier op de vijf consumenten zeggen dat zij uiteindelijk zelf voor het welkomstcadeau betalen. Zij beschouwen dergelijke cadeaus dan ook als sigaren uit eigen doos.

Zelf betalen voor welkomscadeau

Of een welkomstcadeau bijdraagt aan het succes van een merk valt te betwijfelen. Nog geen 25 procent van de consumenten zegt op basis van het welkomstcadeau voor een merk te kiezen. Mocht blijken dat zij zelf voor een cadeau opdraaien, dan wil 67 procent het cadeau niet. 70 procent van de consumenten vindt dat een merk moet aangeven of en wat klanten zelf meebetalen aan het welkomstcadeau.

Cadeaus veelal niet interessant

Ruim 40 procent van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan dat welkomstcadeaus vaak niet interessant zijn. Vooral mannen vinden dergelijke cadeaus ook niet nodig. Het onderzoek is uitgevoerd als onderdeel van haar marketingcampagne met als thema 'Hebben we niet, hebben we wel'. Het energiemerk pakt in deze campagne meerdere conventies op een directe manier aan. Zoals de trend dat merken om klanten te winnen met dure cadeaus als tablets, telefoons en laptops voor de Kerstman lijken te spelen, maar klanten daar uiteindelijk zelf voor laten betalen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie