Naar inhoud

Consument wantrouwt leveringsbeloftes retailers in december

December is de maand van de feestelijkheden in huiselijke kring, met cadeaus en uitgebreide maaltijden. In toenemende mate worden deze decemberaankopen tegenwoordig online gedaan. 74 procent van de Nederlanders vertrouwt echter niet op de leveringsbelofte van retailers rondom de feestdagen. Om teleurstellingen tijdens de feestdagen te voorkomen bestelt meer dan de helft van de Nederlanders (56%) daarom zijn decemberaankopen ruim van tevoren. Nog eens 19 procent loopt liever geen enkel risico en bezoekt de fysieke winkel om de decembercadeaus te kopen.

Dit blijkt uit een onderzoek van technologiebedrijf Manhattan Associates.

Te laat geleverde cadeaus vermijden

Hoewel de meeste webwinkels een leveringstermijn van 2 tot 3 dagen hanteren, bestelt maar liefst 71 procent van online winkelend Nederland zijn cadeaus meer dan een week van tevoren. 20 procent vertrouwt erop dat retailers de bestellingen binnen 3 tot 5 dagen moeten kunnen leveren.

Opvallend is dat mannen over het algemeen meer risico durven te nemen wat betreft de levering van hun decemberaankopen. 7 procent van de mannen bestelt zijn cadeaus 1 à 2 dagen voor de feestdagen, bij vrouwen ligt dit percentage op 4 procent. Ook worden er last minute aankopen gedaan. 5 procent van de mannen koopt diezelfde dag nog cadeaus, bij vrouwen ligt dit percentage op 4 procent.

“Veel Nederlanders hebben gemerkt dat bestellingen gedaan tijdens Black Friday flink vertraging hebben opgelopen”, stelt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates. “Wellicht dat dit ook van invloed is op het bestelgedrag rondom de decemberaankopen.”

Een gegeven paard niet in de bek kijken

Naast het bestellen en kopen van cadeaus ontvangen we tijdens de decembermaand natuurlijk zelf ook cadeaus. Met wisselend succes, zo blijkt uit het stijgend aantal doe-het-zelfs-pullen, sieraden, cd’s en boeken op Marktplaats na pakjesavond.

Onderzocht is of Nederlanders bij vrienden of familie naar het bonnetje vragen wanneer ze niet tevreden zijn met hun cadeau. Hieruit blijkt dat het gezegde ‘Een gegeven paard niet in de bek kijken’ nog altijd actueel is. Bijna de helft van de Nederlanders (50%) houdt zijn cadeau, ook wanneer hij er niet blij mee is. Andere creatieve manieren om met het ongewenste cadeau om te gaan zonder naar het bonnetje te hoeven vragen, zijn het doorgeven aan iemand anders (21%) of verkopen via bijvoorbeeld Marktplaats (5%). Wat dit laatste betreft, voeren opnieuw mannen de boventoon met 6 procent ten opzichte van 4 procent bij de vrouwen.

25 procent van de ondervraagden vraagt echter wel gewoon naar het bonnetje wanneer een cadeau niet naar wens is. “Er zijn retailers in omringende landen die tijdens de decembermaand bij aankoop van een cadeau 2 bonnetjes verstrekken”, vertelt Van den Broecke. “Een bon is bedoeld voor diegene die het cadeau koopt, de andere noemt men de gift-receipt. Op deze bon staat het aankoopbedrag van het cadeau niet vermeld, de ontvanger kan zijn pakje echter wel retourneren of ruilen met deze bon. De gift-receipt wordt daar vaak al direct bij het pakje gegeven. Retailers zouden het Nederlanders hiermee een stuk eenvoudiger maken om ongewenste cadeaus om te ruilen voor een exemplaar dat meer in de smaak valt.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie