Naar inhoud

Consument wil meer inzicht in persoonlijke voordelen technologie

Mensen zijn absoluut bereid de mogelijkheden van technologie te omarmen. Maar zolang technologiebedrijven er onvoldoende in slagen concreet inzicht te geven in het persoonlijk voordeel, blijft de consument sceptisch.” Dit stellen zes vooraanstaande experts uit wetenschap, bedrijfsleven en overheid over de kansen en bedreigingen rondom de verdergaande digitalisering in de komende 15 jaar.

Impact digitalisering op samenleving

Tijdens de bijeenkomst 'Slim Nederland in 2030' zijn Frank Verberne, Rinie van Est, Artie Debidien, René Penning de Vries, Niek van Leeuwen en Ger Baron onder leiding van Rick Nieman met elkaar in debat gegaan. De zes deelnemers hebben de impact van verdergaande digitalisering op de samenleving onder de loep genomen. De discussie was georganiseerd door digitaal infrastructuurbedrijf Eurofiber.

Toepassing bestaande waarden en normen

Het gaat niet om de technologie, maar om hoe en wat het voor de maatschappij kan betekenen”, zegt onderzoeker Rinie van Est van het Rathenau Instituut. Hij pleit ervoor dat robots voor iedereen weggelegd zullen zijn en bijvoorbeeld niet alleen voor de rijken. Belangrijk daarbij is de toepassing van bestaande normen en waarden op technologie en het gebruik daarvan. “In plaats van andersom”, hetgeen volgens Van Est nu de status quo lijkt te zijn.

Wrevel huidige praktijk gegevensverzameling

Deze wrevel over huidige praktijken van 'dataslurpen' door technologiebedrijven wordt gedeeld door René Penning de Vries, boegbeeld van Economische Zaken voor de Nederlandse topsector ICT. Hij noemt een bedrijf als Uber een verkeerd voorbeeld in deze discussie: “Want dat is een kwestie van ja of nee. Je gebruikt Uber of niet.” Dit in tegenstelling tot technologiebedrijven die gebruikersgegevens tot zich nemen, via onleesbaar lange gebruikersvoorwaarden. “Om je vervolgens te bombarderen met allerlei advertenties waar je niet op zit te wachten. Of om bij een 06-nummer dat je gebeld heeft, te vragen: Is dat deze persoon? Ik vind dat storend, ongewenst doorzoeken van data.”

De huid als grens van de traceerbaarheid

Mensen hebben al het idee dat ze altijd worden gevolgd”, stelt gedragswetenschapper Frank Verberne. “Hoe dichtbij mag dat komen?” Hij antwoordt op de vraag of ingebedde chips omarmd gaan worden in onze toekomst. “Ik trek zelf de grens bij mijn huid.” In reactie op de opmerking van debatleider Nieman dat hij wel een iPhone heeft en dus toch al traceerbaar is, geeft hij een verrassend antwoord: “Ik leg mijn iPhone ook wel eens weg.” Het apparaat wordt bewust uitgeschakeld.

Uitleggen concrete voordelen technologie

Verberne legt uit dat mensen bereid zijn veel op te geven in ruil voor 'perceived benefits'. De deelnemers aan het debat zijn het erover eens dat de concrete voordelen van technologie beter uitgelegd moeten worden. Kreten als efficiency en duurzaamheid kunnen en moeten nader toegelicht worden. Het gaat om de vertaling naar 'What’s in it for me?' voor de consument of burger. Artie Debidien, CIO van NIBC Bank, vertelt daarbij over de wens van klanten om in één totaaloverzicht volledig inzicht in je financiële huishouding te hebben van alle verschillende banken waar je zaken mee doet. Dat is tot op de dag van vandaag nog heel ingewikkeld.

Gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie cruciaal

Ger Baron, CTO van de gemeente Amsterdam, werpt tegen dat de lobby van banken een ander veelgevraagde functionaliteit tegenhoudt: nummerportabiliteit. Het meenemen van je rekeningnummer naar een andere bank, net zoals dat jaren terug is gerealiseerd voor telefoonnummers bij telecomproviders. Debidien reageert dat ook zij uiteenlopende klachten van bankklanten hoort, maar dat in de praktijk nagenoeg niemand overstapt. De crux is dat gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie centraal moeten staan. Niek van Leeuwen, general manager van Uber in de Benelux, vat dit samen voor zijn branche: “Vervoer moet net zo betrouwbaar worden als kraanwater. Het moet niet meer stilstaan.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie