Naar inhoud

Consument wil schadeherstel bij diefstal persoonsgegevens

Wanneer bij een bedrijf persoonsgegevens worden gestolen, vinden consumenten schadeherstel (37%) een geschikte straf. Celstraf (33%) en een boete (24%) maken de top drie van passende straffen compleet. Veel Nederlanders vinden dat wanneer de straf uit een boete bestaat, de verantwoordelijke hackers dit bedrag moeten voldoen (67%). Ongeveer twee op de tien consumenten achten het gehackte bedrijf verantwoordelijk en vinden dat zij moeten opdraaien voor de boete. Het geldbedrag moet vervolgens niet terechtkomen bij de overheid, maar bij de slachtoffers, aldus 92 procent van de consumenten.

General Data Protection Regulation

Zo blijkt uit een onderzoek onder 1.050 Nederlanders over de gevolgen van de General Data Protection Regulation, de Europese privacy-verordening die op 25 mei 2018 in werking treedt. De studie is uitgevoerd in opdracht van securitydienstverlener Gemalto.

De hoogte van het boetebedrag

Wanneer Nederlanders gevraagd wordt naar de hoogte van het boetebedrag vindt twee op de vijf een bedrag tot 10.000 euro passend, 27 procent acht een bedrag tot 100.000 euro geschikt. De rest van de consumenten is minder mild en vindt dat de boete hoger moet zijn dan 100.000 euro, waar 8 procent zelfs vindt dat deze hoger moet zijn dan 10 miljoen euro.

De veiligheid van persoonsgegevens

“Veel Nederlanders denken verlangend terug aan de tijd waarin de veiligheid van persoonsgegevens geen issue was”, aldus Jan Smets, data- en security-expert bij Gemalto en certified data protection officer. “Helaas is dat tegenwoordig wel een issue. In tegenstelling tot wat consumenten willen, komt de boete ten goede aan de overheid. Uit het onderzoek wordt in ieder geval duidelijk dat zij vooral de hackers als verantwoordelijken zien. In de praktijk worden deze echter zelden opgepakt en is het verhalen van een geldbedrag op hen zo goed als een verloren zaak. Daarbij resulteren datalekken veelal in een fikse reputatieschade. Met de komst van de GDPR moeten bedrijven alle zeilen bijzetten om dit te voorkomen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie