Naar inhoud

Consumenten beoordelen bedrijven meer en meer op integriteit

Bedrijven worden tegenwoordig niet meer uitsluitend beoordeeld op hun financiële resultaten. In toenemende mate houden consumenten namelijk de integriteit van bestuurders van ondernemingen in de gaten. De stijgende maatschappelijke controle op de bedrijfsvoering van organisaties kost topbestuurders dan ook steeds vaker de kop. Bijna 40 procent van de chief executive officers die worden vervangen, moet weg vanwege een integriteitskwestie.

Dit kun je opmaken uit de ‘2018 CEO Success Study: Succeeding the long-serving legend in the corner office’ van Strategy&, een onderdeel van accountants- en adviesorganisatie PwC.

Steeds meer druk op ondernemingen door consumenten

De #MeToo-beweging, die in oktober 2017 is gestart, lijkt daarbij van invloed te zijn. Het percentage CEO’s dat is opgestapt in 2018 – 17,5 procent – ligt 3 procentpunt hoger dan in 2017 en ver boven de norm die de afgelopen decennia is neergezet. “Dit komt vooral doordat – naast de traditionele institutionele controleurs zoals accountants, aandeelhouders en overheidsinstanties – de consumenten via bijvoorbeeld social media steeds meer druk kunnen uitoefenen op bedrijven en daarmee de algemeen geaccepteerde norm kan beïnvloeden”, stelt Marc Hoogenberg, partner bij PwC.

In de afgelopen tien jaar is het percentage CEO’s gestegen die moesten opstappen vanwege een integriteitskwestie sterk: van 10 procent in 2008 naar 39 procent in 2018. Denk hierbij aan bijvoorbeeld fraude, omkoping, handel met voorkennis, milieurampen en seksuele indiscreties. Daarmee is 2018 een flinke uitschieter, ver boven het gemiddelde van 21 procent over die periode.

Toenemende maatschappelijke controle op bedrijfsvoering

“Deze trend is onder andere te verklaren door toenemende externe, maatschappelijke controle op bedrijfsvoering”, zegt Marc Hoogenberg. “Wanpraktijken en misstanden die aan het licht komen door deze controles leiden tot het gedwongen opstappen van een CEO als eindverantwoordelijke voor de onderneming. Daarnaast zijn er het afgelopen jaar verschillende voorbeelden van omstandigheden die de CEO persoonlijk betreffen, zoals verdenking van fraude en seksuele intimidatie. Social media, zoals we zien bij #MeToo, spelen hierin een steeds grotere rol.”

Verder valt het op dat het aantal vrouwelijke CEO’s is gedaald ten opzichte van 2017. In dat jaar was 6 procent van de CEO’s een vrouw, maar dit is gedaald naar 4,9 procent in 2018. De trend omhoog, die sinds 2008 is ingezet, blijft wel overeind. Nutsvoorzieningen hebben het hoogste aantal vrouwen in de top met 9,5 procent. Daarna volgen de communicatiesector met 7,5 procent en de financiële dienstverlening met 7,4 procent.

Tip: Vrouwelijk Leiderschap in 1 Dag

• Op dit event wordt het vrouwelijk leiderschap aan de hand van vier belangrijke componenten belicht: strategie, onderhandelingen, overtuiging en zelfvertrouwen.

• Onder andere Eveline Aendekerk, Maartje Blijleven, Ev Liu en Vréneli Stadelmaier komen op dit evenement uitgebreid aan het woord.

Lees meer over dit event

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie