Naar inhoud

Consumenten betalen de online aankopen steeds vaker achteraf

“Kun je dat even voor mij opschrijven?” Dat was een uitdrukking die je in de vorige eeuw met enige regelmaat hoorde bij de plaatselijke bakker, slager of groenteman. Door de digitalisering van het betalingsverkeer leek dit op wederzijds vertrouwen gebaseerde verzoek definitief naar de geschiedenisboeken verwezen te zijn. Maar niets is minder waard, want Nederlandse consumenten betalen hun online aankopen tegenwoordig steeds vaker achteraf.

Dat blijkt uit ‘What’s Happening Online’, een onderzoek dat marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel al 13 jaar achtereen uitvoert. De kwantitatieve studie is gericht op het gebruik van het internet plus social media en de online ervaringen. Dit jaar hebben 2.348 Nederlanders aan het onderzoek deelgenomen.

Online achteraf betalen

Uit de studie blijkt dat niet direct afrekenen bij e-commercebedrijven steeds populairder wordt in Nederland. Een derde van de consumenten (36%) betaalt online aankopen vandaag de dag namelijk met enige regelmaat achteraf. Vooral in de leeftijdscategorie 25 tot 45 jaar is achteraf betalen populair, want 43 procent van deze bevolkingsgroep gebruikt deze betaalmethode weleens.

Dit is ook de groep die het vaakst online koopt, want 24 procent doet dit minstens eens per week. Gemiddeld voor alle Nederlanders is dit 15 procent. iDEAL blijft in Nederland vooralsnog de populairste betaalmethode in het digitale domein. 93 procent van de onlineshoppers rekent bestellingen vooral op deze manier af. Creditcards worden door 28 procent zo nu en dan gebruikt voor dergelijke aankopen.

Versterking door COVID-19

“De coronacrisis heeft de toename van het gebruik van achteraf betalen bij webshops verder versterkt”, stelt Christer Sjökvist, chief insights analyst bij betalingsprovider AfterPay. “Met de enorme toename van het aantal online aankopen sinds de uitbraak van het coronavirus, is ook het aantal betalingen achteraf flink gestegen.”

“In deze financieel minder zekere tijden is betalen na ontvangst van de bestelling extra prettig voor consumenten. Zij hoeven niet direct af te rekenen, maar kunnen betalen op een moment dat het hen beter uitkomt. Daarnaast gebruiken consumenten achteraf betalen vooral omdat zij zo hun bestelling eerst kunnen zien en passen. Het is dan ook niet verrassend dat vooral in de modebranche steeds vaker achteraf wordt betaald.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie