Naar inhoud

Consumenten haken af bij incomplete online productinformatie

Staat er op de website van jouw webshop nauwelijks productinformatie? Of klopt die informatie niet? Dan is dat nagenoeg hetzelfde als de term ‘Niet op voorraad’ presenteren. Staat er op de productpagina de aankondiging ‘Blauwe bank’ maar staat er een afbeelding bij van een rode stoel, dan bestelt niemand dat meubel. Consumenten haken dan af en zoeken verder bij jouw concurrentie. Accurate en betrouwbare informatie geven aan consumenten is gewoonweg een must.

Bedrijven verzamelen en analyseren steeds meer gegevens zoals productgegevens om van die data waardevolle verkoopinformatie te maken. “Meer data betekent meer kansen om nieuwe feedback loops met consumenten te maken”, zegt Sanjay Sarma – professor of mechanical engineering aan de Massachusetts Institute of Technology en board member van GS1, een non-profitorganisatie die internationale standaarden voor productinformatie ontwikkelt – in het rapport ‘Trend Research 2018-2019 – Identifying opportunities for GS1 to address today’s industry challenges’.

In groeiende online business wordt nog veel geld verloren

Tromgeroffel voor de klinkende groeicijfers van de online omzet. In 2018 was de Nederlandse online omzet 17,8 procent hoger dan in 2017. Webwinkels hebben in die periode ruim 13 procent meer omgezet en de online omzet van winkels met daarnaast een webshop groeide met bijna 26 procent, zo blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Helaas verliezen webwinkels nog veel omzet doordat de helft van de consumenten afhaakt als niet de gewenste informatie wordt gevonden.

“Dankzij internet en smartphones is iedereen gewend geraakt op ieder moment toegang te hebben tot productgegevens”, duidt Pieter Maarleveld, directeur bij GS1 Nederland. “Tegen die achtergrond moeten de voordelen – die productinformatie voor retailers, leveranciers en vooral consumenten zelf opleveren – niet onderschat worden.”

Informatiezoekende consument heeft gevolgen voor bedrijven

Dat de informatiezoekende consument het voortouw heeft genomen, heeft gevolgen voor vele sectoren. Natuurlijk is het essentieel dat shoppers makkelijk datgene kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn dus loont het de moeite om kritisch te kijken naar de productinformatie die op de websites staat. Retailers en merkproducenten moeten zich dan ook aanpassen.

Neem bijvoorbeeld voeding. Etiketinformatie delen zoals prijs, ingrediënten en voedingswaarde is al lang niet meer voldoende. Consumenten willen ook steeds vaker weten of er dieetvoorschriften zijn, wat de herkomst is, of er maatschappelijk verantwoord geboerd is en wat de ecologische voetafdruk is.

Ook in de mode is goede productinformatie essentieel. 60 tot 65 procent van alle retourzendingen komt omdat er een verkeerde maat is gekozen. Het is dus heel belangrijk om klanten te helpen bij het kiezen van de juiste maat om het aantal retourneringen – en de daarmee gepaard gaande kosten – zo veel mogelijk terug te dringen.

Bedenk daarnaast wat nog meer interessant kan zijn voor klanten. Iemand die tuinmeubels bekijkt, heeft op dat moment geen interesse in een huishoudelijk artikel. Het aanbevelen van een parasol is dan een stuk relevanter.

Standaarden GS1 vormen een perfect vertrekpunt

De standaarden van GS1, zoals de barcode, vormen een perfect vertrekpunt om consumenten mee te laten delen in beschikbare informatie. Talloze app-ontwikkelaars storten zich op de identificatiestandaard om er allerlei handige apps mee te maken. Dat alles draagt bij aan een onvermijdelijke golf waarin verkoopkanalen samensmelten en consumenten als ware surfers van de ene stroom in de andere glijden. “De gevolgen zijn enorm”, aldus Pieter Maarleveld. “De merkleiders van morgen moeten namelijk een naadloze, geïntegreerde en betrouwbare koopervaring leveren. Anders doen andere partijen dat wel voor ze.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie