Naar inhoud

Consumenten hebben nu meer oog voor lokale retail en horeca

Door de coronacrisis zijn Nederlanders zich bewuster geworden van de impuls die zij lokale retailers en horecazaken kunnen geven. Zeven op de tien van hen (69%) shopt momenteel namelijk vaker bij ondernemers in hun directe woonomgeving dan een jaar geleden. Dit consumentengedrag is vergelijkbaar met het gedrag van andere Europeanen, want drie op vier consumenten in Europa (74%) bezoeken nu frequenter een lokale winkelier of horecaondernemer dan vorig jaar in dezelfde periode.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 13.000 volwassen consumenten uit 16 Europese landen waaronder 1.000 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau OnePoll in opdracht van betaaltechnologiebedrijf Mastercard.

Steun aan plaatselijke gemeenschap

Daarnaast komt uit het onderzoek naar voren dat twee op de vijf Nederlanders (39%) bewust naar een lokale ondernemer gaan om de plaatselijke gemeenschap overeind te houden. Bijna een kwart (23%) geeft aan dat dit komt door een versterkte relatie met lokale winkeliers en horecaondernemers. Daarnaast kopen drie op de vier consumenten in Nederland (75%) het liefst bij een ondernemer die ze kennen en vertrouwt 23 procent op een aanbeveling uit de omgeving.

Loyaal naar lokale ondernemers

Meer dan drie kwart van de Nederlanders (76%) zegt sinds het begin van het coronavirus meer sympathie te hebben voor de buurt en de winkels plus horeca-etablissementen in de directe omgeving. Gemak (41%), rijen voor grote supermarkten (26%) en de reisbeperkingen (20%) spelen belangrijke rollen bij het herontdekken van buurtwinkels en horecazaken in de omgeving. Uit het onderzoek blijkt dat bakkerijen, cafés, scholen, parken en sportclubs de populairste locaties zijn binnen een gemeenschap.

Meer contact met buurtgenoten

Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben veel Nederlanders ook meer contact met mensen uit hun buurt. 57 procent zegt vaker dan een jaar geleden gedag tegen zijn buren. Een op de vier (26%) bezit een reservesleutel van de buren, twee derde (65%) neemt bezorgingen voor de buren in ontvangst en ruim een kwart (27%) zit in een WhatsApp-groep met buurtgenoten. Nederlanders staan hiermee dichter bij hun buren in vergelijking tot andere Europeanen. In de rest van Europa neemt 44 procent bezorgingen voor de buren in ontvangst en heeft slechts 18 procent een WhatsApp-groep met buurtgenoten.

Populairste buurtlocaties in Nederland

Dit is de top 10 van de populairste buurtlocaties in Nederland:

  1. Scholen
  2. Cafés
  3. Bakkerijen
  4. Sportclubs
  5. Parken
  6. Bibliotheken
  7. Stadscentra
  8. Kerken
  9. Groentewinkels
  10. Postkantoren

Ondernemers ruggengraat economie

“Kleine ondernemingen vormen de ruggengraat van de economie. Terwijl mensen weer onderling in contact komen met de lokale gemeenschap, herontdekken ze het enorme aantal kleine en diverse bedrijven in de buurt”, duidt Jan-Willem van der Schoot, country manager Nederland bij Mastercard. “We moedigen iedereen aan om samen met ons lokale ondernemingen te steunen en lokaal te winkelen. Het herstel van de economie begint bij de lokale ondernemers en gemeenschappen spelen daarom een grote rol in de terugkeer naar groei.”

Foto: Facebook

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en kun je analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie