Naar inhoud

Consumenten maken zich in toenemende mate zorgen om online veiligheid

Vier op de vijf consumenten is bang om online onbewust namaakproducten te kopen. Daarnaast geeft 78 procent van hen aan, ondanks de groeiende populariteit van online shoppen, zich zorgen te maken over de beveiliging. Maar liefst 42 procent is bezorgd over de veiligheid van hun persoonlijke en financiële gegevens bij online betalingen. De veiligheid online is al langer een probleem voor consumenten en het percentage dat hier bezorgd over is, blijft groeien. In 2015 bleek nog dat 64 procent van de consumenten zich hier zorgen over maakt. Deze toenemende bezorgdheid moet een waarschuwing voor bedrijven zijn.

Online onveiligheid

Dit leert het onderzoeksrapport ‘Online Barometer Gets Brand Owners Primed for the Holiday Shopping Season’. Dit is een publicatie MarkMonitor, een onderneming gericht op online merkbescherming. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Opinium. In totaal deden er 3.432 respondenten mee uit negen landen: het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en Nederland.

Onvoldoende bescherming

Mark Frost, CEO van MarkMonitor, een onderdeel van Clarivate Analytics, over het onderzoek: “Ondanks dat e-commerce populairder is dan ooit, vinden klanten dat de meeste bedrijven niet genoeg doen om hen veilig te stellen en de zorgen die zij hebben te verlichten. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat 85 procent van de consumenten van mening is dat merken meer zouden moeten doen om hen te beschermen, in het bijzonder bij de aankoop van namaakproducten.”

Negatieve perceptie

Uit het onderzoek blijkt ook dat wanneer bedrijven nu geen actie ondernemen, dit een duidelijk negatief effect heeft op de business. Bijna driekwart (71%) van de respondenten die onbewust namaakproducten heeft gekocht, heeft nu namelijk ook een negatievere perceptie van het echte merk. 12 procent geeft zelfs aan nooit meer iets van dat merk te kopen.

Merkbeschermingsstrategie

“De resultaten laten duidelijk zien dat bedrijven het zich niet langer kunnen veroorloven om achterover te leunen wat betreft maatregelen voor de online bescherming van klanten. Deze specifieke statistieken versterken het belang van het hebben van een online merkbeschermingsstrategie dat de dreiging van namaakproducten voorkomt”, aldus Frost.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van MarkMonitor.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie