Naar inhoud

Consumenten nog niet overtuigd van voordelen connected cars

Ondanks de grote investeringen die worden gedaan om met nieuwe technologieën en diensten een markt te ontwikkelen die naar verwachting in 2020 113 miljard euro groot is, slagen automerken er vooralsnog niet in om autobezitters te overtuigen van de toegevoegde waarde van deze nieuwe toepassingen. Sterker nog, meer dan de helft (56%) van de autobezitters die een auto heeft aangeschaft die is voorzien van deze toepassingen, is niet van plan dat in de toekomst weer te doen of twijfelt daarover.

25 procent van de autobezitters maakt geen gebruik van de connectiviteits-toepassingen waarmee de auto is uitgerust. Dit is inclusief de 11 procent die niet eens weet of de eigen auto over deze technologie beschikt. Dit blijkt uit het onderzoek 'Connected Car' naar de houding en het aankoopbedrag van consumenten. Aan de studie, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Kantar TNS, hebben meer dan 8.500 volwassen inwoners uit Europa, Noord-Amerika en China deelgenomen.

Mismatch product en klantbehoefte

“We zien dat automerken hun positie in de markt proberen te versterken met een onderscheidend aanbod, gebaseerd op geavanceerde technologieën en diensten”, zegt Vincent Groen, global connected car lead bij Kantar TNS. “Maar we zien nog niet dat deze technologieën en diensten vertaald worden naar intrinsiek en dagelijks gebruik onder autobezitters. Helaas betekent dit dat er een mismatch is tussen wat enerzijds fabrikanten ontwikkelen en maken en wat anderzijds autobezitters zoeken.”

Unconnected connectivity

De onderzoekers constateren dat veel autobezitters de technologie nog steeds zien als iets extra’s, als een optie en niet als een onlosmakelijk onderdeel van de auto. Dit beeld schetst hoe hardnekkig de kloof is tussen de perceptie en de daadwerkelijke rol die connectiviteit en technologie kunnen spelen in de prestaties en de veiligheid van de auto, plus de rijervaring van de gebruiker. Uit het onderzoek blijkt dat wereldwijd zes van de tien respondenten bereid zijn te betalen voor aan rijgedrag gerelateerde toepassingen als navigatie. Dit aandeel daalt naar 50 procent voor entertainmentdiensten. Bestuurders gebruiken daarvoor eerder apps op hun smartphone dan ingebouwde diensten.

Premium merk loopt voorop

Voor alle onderzochte regio’s geldt dat de eigenaren van premium merkauto’s vooroplopen in het adopteren van connectiviteitstoepassingen. Een proportioneel groter deel van hen is bereid te betalen voor deze diensten dan onder de bezitters van volumemerk auto’s het geval is. Bijvoorbeeld, daar waar 67 procent van alle autobezitters bereid is te betalen voor navigatiediensten, ligt dat bij de autobezitters van een premium merk op 74 procent.

Sterke regionale verschillen

De resultaten voor de Chinese markt zijn opvallend anders dan de andere volwassen markten. Uit het onderzoek blijkt dat Chinese autobezitters meer openstaan voor connectiviteitstoepassingen, zoals navigatiehulp. 65 procent van de respondenten in China omarmt deze toepassing. Dat geldt slechts voor 40 procent van de Europese respondenten en 32 procent van de Noord-Amerikaanse respondenten.

Nederlandse desinteresse in elektrisch rijden

Niet geheel verrassend is dat de Chinese markt voor autofabrikanten de beste markt is om hun innovaties te introduceren. CASE-innovaties – connectiviteit, autonoom rijden, shared rijden en elektrisch rijden – worden in China veel meer geaccepteerd dan in andere markten. De mate van interesse in zelfrijdende auto’s ligt met 75 procent in China fors hoger dan in Noord-Amerika (24%) en Europa (36%). Maar ook de interesse in auto’s die geheel of gedeeltelijk elektrisch rijden is in China groter: 79 procent versus 29 procent in Noord-Amerika, 53 procent in Europa en 44 procent in Nederland. Het delen van een auto laat een zelfde beeld zien. Ook de interesse in het delen van een auto is in Nederland (6%) fors lager dan in China (68%) en Europa als geheel (21%); opvallend voor een ontwikkeling die zeer hoog op de agenda van de Nederlandse mobiliteitsindustrie staat.

Relevantie van de toepassingen toelichten

“Autofabrikanten hebben de mogelijkheid om de connectiviteitstoepassingen toegankelijker, persoonlijker en relevanter voor de rijervaring te maken”, licht Groen toe. “Om dit te bewerkstelligen, moeten automerken de relevantie van deze toepassingen inzichtelijker maken voor autobezitters. Pas dan neemt het gebruik en het vertrouwen toe, zowel in veiligheid van de auto zelf als in de veiligheid van de data die een auto tegenwoordig bijhoudt. Merken moeten de manier waarop ze deze connected cars verkopen, veranderen: een persoonlijke toelichting en een demonstratie van de nieuwe technologie geven, de toepassingen vereenvoudigen en vooral integreren in de aankoop in plaats van ze als een extra optie aan te bieden.”

Sterk vertrouwen in automerken

Automerken staan sterk als het gaat om de het idee van veiligheid en betrouwbaarheid. Zeker vergeleken met hun technologische concurrenten. 37 procent van de consumenten vertrouwt automerken met de persoonlijke data, terwijl slechts 18 procent erop vertrouwt dat Google en Facebook goed met die gegevens omgaan. Dit vertrouwensaspect is nog uitgesprokener in de Noord-Europese landen en Duitsland. En ook Nederland vertrouwt autofabrikanten veel sterker dan bedrijven als Google en Facebook: 48 procent versus 6 procent.

Belangrijke adviserende rol autodealer

Er is meer goed nieuws voor de autofabrikanten: het onderzoek laat zien dat de intentie om connected cars te kopen groot is. Meer dan de helft - Noord-Amerika 52 procent, Europa 53 procent en China 79 procent - van de consumenten heeft de intentie een connected car te kopen als de volgende auto wordt aangeschaft. Een grote meerderheid – 64 procent in zowel Noord-Amerika als Europa – ziet bovendien een belangrijke rol weggelegd voor de dealer en geeft aan de dealer te bezoeken voor advies over deze nieuwe opkomende technologie.

Automerken moeten online prioriteit geven

“In de hoofden van veel autobezitters wordt connectiviteit als ingewikkeld ervaren”, stelt Groen. “In plaats van te gaan voor het ‘Maak het en ze kopen het’-principe, hebben fabrikanten de mogelijkheid hun marktpositie te versterken als ze het aantal opties vereenvoudigen, ze connectiviteitstoepassingen koppelen aan de belangrijkste wensen van de consumenten en ze de voordelen effectiever weten te communiceren via de beschikbare verkoopkanalen. In volwassen markten zoals Europa en Noord-Amerika is het duidelijk dat de autodealer nog steeds een belangrijke rol heeft als vertrouwde partner tijdens het aankoopproces. In China, een markt die een voorbeeldrol heeft als het gaat om het adopteren van connectiviteitstoepassingen, ligt het omgekeerd. Een multichannel-aanpak is hier noodzakelijk. Automerken moeten online prioriteit geven om zichtbaar te zijn op een van de belangrijkste touchpoints voor autobezitters in deze markt.”

Tijdens 'Customer Behaviour & Insight in 1 Day' licht Dorien Boer, client director bij Kantar TNS, toe op welke wijze jij jouw klant kunt beïnvloeden door persoonlijk te worden. Op dit evenement, dat op woensdag 7 februari 2018 plaatsvindt op landgoed Leusderend in Leusden, staat het kennen van je klant centraal. Dit gebeurt aan de hand van wetenschappelijke inzichten gerelateerd aan de praktijk en actuele cases van onder andere Renault en Claudia Sträter.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie