Naar inhoud

Consumenten ongerust over databeveiliging op IoT-apparaten

Het Internet of Things krijgt steeds concretere contouren. Het gaat om onder meer verbonden apparaten zoals auto’s, drones, televisies, beveiligingscamera’s en slimme luidsprekers. Maar 4 op de 5 consumenten vertrouwen apparaten verbonden met het internet niet als het gaat om de beveiliging van persoons- en privacygegevens. Meer dan de helft van de consumenten is dan ook bereid meer uit geven aan IoT-apparaten zoals Alexa als men weet dat de persoonlijke gegevens en de privacy op de juiste manier worden bewaakt.

Dit blijkt uit een recent onderzoek van onderzoeksbureau Atomik Research in opdracht van technologiebedrijf BlackBerry onder ruim 4.000 respondenten in de Verenigde Staten van Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Canada.

Betalen voor privacy-beveiliging

10 procent van de respondenten geeft zelfs aan bereid te zijn om 20 procent meer te betalen als daarmee de veiligheid van de persoonlijke gegevens is gewaarborgd. Het grootste gedeelte van de deelnemers aan het onderzoek heeft daar maximaal 10 procent meer voor over. Wanneer het gaat over verbonden auto’s geeft 67 procent aan meer te willen betalen als men weet dat het voertuig de hoogste veiligheidsstandaard heeft en de beste beveiligingssoftware gebruikt.

Spraakassistenten in de auto

Als het gaat over spraakassistenten in de auto, vertrouwen jongeren hier meer op dan ouderen. Op de vraag welke spraakassistenten de respondenten het meest vertrouwen in de auto komt Google (25%) als beste uit de bus, gevolgd door Siri van Apple (19%), Amazon Alexa (16%), Microsoft Cortana (5%) en IBM Watson (3%). Maar de meerderheid (32%) geeft een afwijzend antwoord. Dit is door mensen ouder dan 54 jaar het vaakst aangegeven. Slechts 20 procent van de respondenten met een afwijzend antwoord is een millennial.

Kenniskloof over beveiliging in de praktijk

Het gebrek aan voldoende kennis rond de beveiliging van persoonsgegevens en privacy onder consumenten speelt ook een rol. Zo geeft bijvoorbeeld 23 procent aan het apparaat met internetverbinding geen beperkingen op te leggen als het gaat om het verlenen van toegang tot data vanuit apps. En 17 procent geeft aan niet eens te weten hoe het gebruik van data door apps kan worden beperkt. Ook zegt 36 procent van de consumenten niet te weten naar welke beveiligingskeurmerken men moet kijken wanneer een apparaat wordt gekocht dat aan het internet is verbonden.

Voorlichting van consumenten

“Dit onderzoek laat zien dat er veel kansen liggen voor bedrijven die de beveiliging van hun producten hoog in het vaandel hebben staan”, zegt Mark Wilson, chief marketing officer bij BlackBerry. “Net zoals bij de toenemende vraag naar biologisch voedsel en duurzame producten, geloven wij dat de voorlichting van consumenten – waarvan er inmiddels al veel slachtoffer zijn geworden van een cyberaanval – helpt om de private en publieke sector op een lijn te krijgen als het gaat om beveiligingsstandaarden.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie