Naar inhoud

Consumenten positief over regeling plastic tasjes

De gratis plastic tassen bij de toonbank van Nederlandse winkels zijn per 1 januari 2016 verboden. Deze maatregel is onderdeel van een brede aanpak voor het reduceren van het gebruik van voornamelijk plastic draagtassen door consumenten. Meer dan negen op de tien Nederlanders (93%) zijn op de hoogte van deze nieuwe regeling. Een ruime meerderheid vindt dat de regeling een positieve bijdrage levert aan het milieu.

Milieubewust

Wanneer het gaat om geplande aankopen, zoals bijvoorbeeld boodschappen in de winkel, is een meerderheid van de consumenten positief (53%) over deze nieuwe regeling. Dit vooral vanuit het oogpunt dat het beter is voor het milieu. Bovendien leeft de mening dat de consument bewuster omgaat met het gebruik van plastic tassen. En verder vindt men het een goede zaak vindt dat er minder plastic in omloop is.

Betutteling

Iets meer dan één op de tien consumenten (15%) is negatief over deze nieuwe regeling. Men vindt het betuttelend en onhandig. Wanneer het gaat om ongeplande aankopen, daalt het percentage Nederlanders dat positief is naar 43 procent. Het aandeel Nederlanders dat negatief is, stijgt naar bijna een kwart (22%).

Bijdrage

Het uiteindelijke doel van het vragen van een bijdrage voor een plastic tas is om het aantal tassen te beperken. De richtlijn voor de prijs van een plastic tas is € 0,25. Drie op de vijf consumenten (61%) is het eens met de stelling 'Een bijdrage van € 0,25 voor een plastic tas zorgt ervoor dat ik de plastic tas niet zal kopen'. Bijna drie kwart van de Nederlanders (74%) is het eens met de stelling 'Door de bijdrage van € 0,25 zal ik zelf een tas meenemen naar de winkel'.

Gedragsverandering

Er komt naar voren dat een meerderheid van de Nederlanders de nieuwe regeling een positief initiatief vindt”, aldus Edgar de Beule, directeur van Markteffect. Dit marktonderzoeksbureau heeft het onderliggende onderzoek uitgevoerd. “De aanvullende bijdrage voor een plastic tasje leidt hoe dan ook tot een gedragsverandering bij de consument.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie