Naar inhoud

Consumenten staan open voor advertising op betrouwbare media

De mediaconsumptie is tijdens de COVID-19-pandemie toegenomenen geïntensiveerd. Wereldwijd hechten consumenten steeds meer belang aan de betrouwbaarheid van nieuwsbronnen, bij het tot zich nemen van informatie over de actuele gebeurtenissen in de wereld en de bijbehorende achtergrondenverhalen en duidingen. Het gebruik van traditionele media is daardoor sterk gegroeid. Bovendien staan mensen positief tegenover reclame op websites en apps met nieuws die ze vertrouwen.


Mediaconsumptie tijdens COVID-19

Twee op de drie consumenten wereldwijd staan namelijk open voor advertising op nieuwswebsites en nieuwsapps die ze betrouwbaar vinden. Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Global Consumer Insights – Four Fundamental Shifts In Media & Advertising During 2020’ van marketingconsultancybureau DoubleVerify. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek naar het online gedrag tijdens de pandemie onder meer dan 10.000 consumenten afkomstig uit Duitsland, Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Sapio Research.

Belang betrouwbaarheid

Uit het onderzoek blijkt dat 67 procent van de consumenten openstaat voor advertenties op vertrouwde platforms. 44 procent heeft in de periode na de uitbraak van het coronavirus een voor hem of haar nieuw merk geprobeerd na het zien van een relevante reclame. Omgekeerd zegt 55 procent van de consumenten dat het zien van advertenties naast onbetrouwbare berichten een negatieve invloed heeft op toekomstige aankopen.

Gewijzigd mediagedrag

Het onderzoek leert dat de veranderde patronen in mediaconsumptie naar verwachting van blijvende aard zijn. De meeste consumenten verwachten niet terug te keren naar hun vroegere consumptiegedrag met betrekking tot nieuws. Complexe, snelle en internationale nieuwscycli zijn de nieuwe norm geworden, zo duiden de onderzoekers.

Effect advertising op betrouwbare media, bron: bewerking: NDP Nieuwsmedia

Kansen adverteerders

De combinatie van een groeiende mediaconsumptie, meer beschikbare devices en nieuwe technologieën biedt uitgevers kansen. Media die redactionele content en advertenties op elkaar afstemmen, hebben een concurrentievoordeel, zo blijkt uit de onderzoeksbevindingen. 69 procent van de consumenten laat weten eerder naar een advertentie te kijken wanneer die bij de redactionele content past. Dat geldt in sterke mate voor reclame voor voeding, dranken, reizen, gezondheid en techniek.

Passende content

De onderzoekers stellen dat contextual advertising kwalitatief hoogwaardige media voordelen biedt. Door consumenten voor zich te winnen met relevante redactionele content, kunnen adverteerders hun campagneprestaties verbeteren. Uiteenlopende uitgevers passen al geavanceerde contextuele technieken toe om hun advertentie-inkomsten een impuls te geven.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied contentmarketing? Dan is de opleiding Contentmarketing & Crossmedia wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je een seamless customer journey te creëren door een goede crossmediale contentstrategie.
  • Ook leer je een contentstrategie te ontwikkelen en te vertalen naar een contentmarketingplan.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie