Naar inhoud

Consumenten stappen nu massaal over naar de digitale kanalen

De retailsector is wereldwijd aan drastische veranderingen onderhevig. Deze transitie wordt door de coronacrisis verder versterkt. Nu we ons vrijwel collectief aanpassen aan de nieuwe – al dan niet tijdelijke - omgangsvormen, veranderen overheden, organisaties en consumenten de manier waarop ze opereren. En omdat fysieke locaties hun activiteiten stoppen of beperken, schakelen we massaal over op digitale mogelijkheden voor onze behoeften aan sociaal contact, informatie en consumptie. In Nederland heeft dit geleid tot een omzetgroei in de e-commercesector in het eerste kwartaal van 2020 van 25 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Dat kun je opmaken uit de ‘Shopping Index Q1 2020’ van IT-dienstverlener Salesforce. De index is gebaseerd op een doorlopende analyse van de activiteiten van meer dan een miljard consumenten wereldwijd met een focus op de Verenigde Staten van Amerika, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Japan, Nederland, Australië, Nieuw-Zeeland en Scandinavië. De analyse van de gegevens van het eerste kwartaal van 2020 laat een grote verschuiving zien van fysiek naar digitaal browsen en kopen.

Aanzienlijke groei e-commerce en online bestedingen in Nederland

We gaan dus veel minder vaak fysiek naar de winkels en zoeken naar alternatieve kanalen. De vraag naar winkelmogelijkheden in het online domein stijgt dan ook naarmate het fysieke verkeer meer afneemt. De inkomsten uit e-commerce in het eerste kwartaal van 2020 stegen wereldwijd met 20 procent, inclusief 16 procent groei van het web traffic en 4 groei van de online winkeluitgaven. Ter vergelijking, in het eerste kwartaal van 2019 bedroeg de groei in de digitale handel 12 procent. De wereldwijde groei van 4 procent in de bestedingen van shoppers ligt een stuk lager dan in Nederland, waar deze toename bijna 18 procent bedraagt. Daar is de gemiddelde besteding gestegen van 2,54 euro per bezoek in het eerste kwartaal van 2019 naar 3,00 euro in het eerste kwartaal van dit jaar. Dit is het hoogste gemiddelde bedrag sinds het eerste kwartaal van 2018. Daarnaast verhogen merken en retailers hun kortingen om de verkoop nog meer te stimuleren. De kortingspercentages in Nederland stegen in de eerste drie maanden van 2020 met 14 procent, een verhoging van 2 procentpunten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Nederlanders willen massaal op een gezellige en fijne manier thuiswerken

Door te kijken naar de verschillende categorieën in het winkelaanbod worden interessante inzichten verkregen in waar mensen vooral behoefte aan hebben in deze tijd. Nederlanders houden van gezelligheid en dat is ook te zien nu zij massaal thuis moeten blijven. Het leidt namelijk tot een groei van 74 procent van de digitale inkomsten in de categorie woonaccessoires, terwijl dit in het vierde kwartaal van 2019 nog maar 45 procent was. Verder willen ze ook goed voor zichzelf – blijven – zorgen. Dit is duidelijk zichtbaar in de groei in de productcategorieën athleisure (35%), gezondheid plus beauty (38%) en schoenen (20%).

Verschil in het web traffic en de daadwerkelijke aankopen

Momenteel zitten Nederlanders misschien niet vaker achter hun computers, maar wel op een andere manier en proberen ze op een alternatieve wijze wat afleiding te krijgen tijdens hun werkdag. Dit zie je ook in de onderzoeksresultaten terugkomen. Wereldwijd is er een groei van 16 procent in het web traffic, terwijl dit in Nederland maar 6 procent is. Er is echter een groot verschil tussen de verschillende apparaten die Nederlanders gebruiken om te winkelen of echt aankopen te doen. Wat opvalt, is dat er nu wel veel meer groei in het traffic is vanaf laptops en desktops (13%) dan een jaar geleden (6%). Toen groeide vooral het traffic via mobiele apparaten (28%). Als het om de daadwerkelijke online aankopen gaat, is daar wel een sterkere groei te zien van het winkelen op de mobiel (40%) dan via de computer (26%). Als mensen winkelen via social media, is er juist een groei te zien in het gebruik van de tablet. Uit een eerder onderzoek van Salesforce bleek al dat steeds meer Nederlanders social media als Facebook en Instagram gebruiken om te winkelen.

Structurele verandering in het consumentengedrag wereldwijd

“Het is duidelijk dat consumenten steeds meer online winkelen. Dat geldt niet alleen voor essentiële goederen maar ook de vraag naar niet-essentiële goederen is gestegen”, legt Eva Heffernan, regional vice president Benelux bij Salesforce Commerce Cloud. “Ondanks de economische onzekerheid willen consumenten het zich thuis comfortabeler maken en goed voor zichzelf blijven zorgen. Het is dan ook belangrijker dan ooit voor retailers om meer focus te hebben op het creëren van een naadloze en superieure digitale winkelervaring, zo fysieke klanten online te brengen en ervoor te zorgen dat zij met net zoveel plezier kunnen winkelen. Deze wereldwijde crisis verandert het consumentengedrag en velen blijven hun nieuwe gewoontes waarschijnlijk doorzetten lang nadat de crisis voorbij is.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie