Naar inhoud

Consumenten vrezen voor namaakproducten als kerstcadeaus

Het is algemeen bekend dat oplichters rond de feestdagen actiever zijn op het internet, omdat er in deze periode het meest online wordt gewinkeld. 45 procent van de consumenten is dan ook bang om in de feestmaand een namaakproduct te kopen. Terwijl 91 procent zegt dat ze niet bewust op zoek zijn naar een namaakproduct, zegt bijna één op de drie weleens onaangenaam verrast te zijn door een nepproduct.

Aankoop namaakproducten

Dit zijn conclusies je kunt trekken uit het onderzoeksrapport ‘Holiday Barometer’ van MarkMonitor, een onderneming actief op het gebied van online merkbescherming. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek uit gevoerd door onderzoeksbureau Vitreous World. Aan deze studie hebben 3.455 respondenten uit negen verschillende landen meegedaan: het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten van Amerika, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en Zweden.

Toename aantal slachtoffers

Ten opzichte van vorig jaar is het percentage consumenten dat slachtoffer is geworden van een namaakproduct gestegen. In 2016 kocht 23 procent weleens onbedoeld een namaakproduct. In 2017 is dit percentage 31 procent, waarvan meer dan een derde (34%) dit twee à drie keer is overkomen. Namaakproducten zijn door 11 procent drie tot vijf keer aangeschaft en bij 5 procent zelfs meer dan vijf keer. Bij ongeveer de helft van de gedupeerden was de aankoop bedoeld als geschenk of souvenir.

Merkbeschermingsstrategie

“Slimme shoppers speuren op het internet naar de beste koopjes”, stelt Chrissie Jamieson, vice president marketing bij MarkMonitor. “Helaas stelt dit hen bloot aan vervalsers, die dezelfde kanalen gebruiken om hun producten te verkopen en klanten te duperen. Het probleem groeit doordat het mogelijk is om via steeds meer kanalen te winkelen, zoals social media en apps. Aan de ene kant waarschuwen we consumenten om waakzaam online te winkelen en aan de andere kant roepen we bedrijven op om een merkbeschermingsstrategie te ontwikkelen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van MarkMonitor.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie