Naar inhoud

Consumenten waarderen de duurzame merken in toenemende mate

Duurzaamheid is een thema dat in toenemende mate leeft in Nederland. Bij steeds meer Nederlandse consumenten neemt dan ook het vertrouwen in een merk toe als dit laat zien een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Dit geldt momenteel voor bijna zes van tien van hen, terwijl dit in 2019 nog voor maar 53 procent het geval was. Bovendien zijn Nederlanders dit jaar – ondanks de COVID-19-pandemie en de daaruit voortgevloeide crisis – weer vaker bereid extra te betalen voor duurzame producten en diensten.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Monitor Merk & Maatschappij 2020’ van consultancyorganisatie b-open en marktonderzoeksbureau MarketResponse. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 1.993 Nederlanders naar hun perceptie van de maatschappelijke rol en de aandacht voor duurzaamheid van merken.

Aandacht voor duurzaamheid bij aankoop stabiel

Driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven een maatschappelijke rol vervullen door bij te dragen aan de maatschappij, het milieu en het welzijn van mensen. Iets meer dan de helft van de Nederlanders (53%) let bij de aanschaf van een product of dienst op deze maatschappelijke rol of de aandacht voor duurzaamheid. Deze tendens steeg voortdurend in de afgelopen jaren, maar stabiliseert in 2020.

Invloed van COVID-19 op consumentengedrag

“Dat is verklaarbaar”, zegt Bart Brüggenwirth, founding partner van b-open. “Aan de ene kant consumeert bijna één op de drie Nederlanders door de COVID-19-pandemie bewuster of duurzamer. Aan de andere kant leidt de economische recessie – die met de pandemie gepaard gaat – ertoe dat een deel van de consumenten juist minder aandacht heeft voor duurzaamheid. Deze effecten compenseren elkaar.”

Minder reclamemoeheid onder Nederlanders

Reclame over duurzaamheid waarderen Nederlanders steeds meer. Het aantal mensen dat genoeg heeft van dergelijke advertenties, is namelijk afgenomen van 42 procent jaar naar 36 procent in 2020. De scepsis ten aanzien duurzaamheidsclaims is daarentegen gelijk gebleven, want 43 procent wantrouwt die vorderingen. Een goede onderbouwing en een concrete bewijsvoering daarvan blijven dus belangrijk.

Consumenten willen bijdragen aan betere wereld

De motivatie van Nederlanders om verantwoord te consumeren of duurzame producten en diensten te kopen is intrinsiek. Ze geven aan vooral te willen bijdragen aan een betere wereld en doen dat in veel mindere mate om er zelf beter van te worden, bijvoorbeeld omdat het extra status oplevert. Ondanks die intrinsieke motivatie om verantwoord te consumeren, zijn Nederlandse consumenten slecht op hoogte van het Klimaatakkoord in Nederland en de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Maar een op de drie weet namelijk wat het akkoord over het klimaat inhoudt en voor de duurzame ontwikkelingsdoelen is dit slechts een op de tien.

Sentiment duurzame merken steeds positiever

“Wij signaleren dat het sentiment ten aanzien van de maatschappelijke rol en de duurzaamheid van merken steeds positiever wordt”, vertelt Gerrit Piksen, senior research consultant bij MarketResponse. “Steeds meer consumenten vinden dit belangrijk en staan ervoor open. Voor bedrijven biedt het kansen om niet alleen vertrouwen, maar ook klanten te winnen en te binden. De maatschappelijke rol van ondernemingen moet echter geen marketingsausje zijn, maar dient echt vanuit het hart van de organisatie te komen.”

Top 10 van duurzame merken volgens Nederlanders

Greenchoice, Tony’s Chocolonely en Tesla zijn in de ogen van Nederlandse consumenten de drie bedrijven die het meeste bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Deze organisaties scoren het hoogste op duurzaamheid van 60 grote bekende merken, ondernemingen en duurzame nichespelers. De top 10 ziet er als volgt uit:

  1. Greenchoice
  2. Tony’s Chocolonely
  3. Tesla
  4. Vattenfall
  5. NS
  6. IKEA
  7. ASN Bank
  8. Eneco
  9. Essent
  10. FrieslandCampina

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie