Naar inhoud

Consumenten willen korting voor een gepersonaliseerd aanbod

Marketeers ontdekken meer en meer het potentieel van de personalisatie van producten en diensten. Met name jonge consumenten hebben een sterke voorkeur voor een gepersonaliseerd aanbod. Zulke aanbiedingen hebben een positieve invloed op hun levenskwaliteit. Bovendien zien ze dergelijke producten en diensten als kwalitatief beter. Consumenten zijn dan ook bereid hun data te delen met leveranciers. Wel verwachten ze dat hier een kostenvoordeel tegenover staat.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 3.000 consumenten in Frankrijk, de Verenigde Staten van Amerika en China, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau CITE Research in opdracht van softwarebedrijf Dassault Systèmes. De onderzoeksresultaten zijn gepresenteerd tijdens ‘CES 2020’ in Las Vegas. Dit is een overzicht van een aantal belangrijke bevindingen van de onderzoekers.

Interesse voor personalisatie

Er bestaan verschillen als het gaat om personalisatie van mobiliteit, zorg, retail en de thuis- en leefomgeving. Dat zijn verschillen tussen generaties, tussen regio's en tussen mensen met verschillende niveaus van adoptie. Al deze groepen definiëren het begrip personalisatie vaak anders.

Consumenten willen personalisatie, maar zijn niet bereid daarop te wachten. 83 procent van de consumenten is van mening dat producten en diensten in enkele seconden of hooguit uren gepersonaliseerd kunnen worden. Slechts 21 procent is bereid vier of meer dagen te wachten op de levering van een gepersonaliseerd product of dienst.

Consumenten zijn bereid gemiddeld 25,3 procent te betalen voor personalisatie. Als tegenprestatie verwachten zij een gemiddeld 25,6 procent lagere prijs – of kosten – in ruil voor het afdragen van hun persoonlijke gegevens. Zij zijn vooral bereid te betalen voor gepersonaliseerde zorg, maar veel minder voor gepersonaliseerde retail.

Consumenten zijn het meest geïnteresseerd in gepersonaliseerde producten en diensten voor zorgtoepassingen. Denk bijvoorbeeld aan preventieve zorg die gepersonaliseerd is op basis van gedrag en gepersonaliseerde alarmeringsdiensten voor ouderen die ten val komen.

Consumenten vinden ook personalisatie in dienst van persoonlijke veiligheid belangrijk. Voorbeelden hiervan zijn producten die waarschuwen bij noodgevallen thuis en het verzenden van locatiegegevens naar de politie in het geval van een onveilige situatie.

Gegevensbescherming en privacy

Gegevensbescherming en privacy zijn voor 96 procent van de consumenten een punt van aandacht. De meeste consumenten zijn alleen bereid data te delen die bedoeld zijn voor personalisatie van een product of dienst. Worden hun data anoniem gemaakt, dan zijn zes op de tien consumenten bereid om persoonlijke gegevens te delen. 88 procent van de respondenten stopt met het gebruik van een gepersonaliseerde dienst als er twijfels zijn over de vraag hoe de data worden beheerd – ook als de dienst of het product als nuttig wordt ervaren. Voor 68 procent is duidelijk dat toenemende eisen van consumenten leiden tot betere gegevensbescherming.

Artificial intelligence (AI), de vijfde generatie van standaarden en technologie van mobiele telefonie (5G) en voice assistants zijn noodzakelijk voor personalisatie. Ongeveer de helft van de consumenten is van mening dat met name 5G cruciaal is voor het aanbieden van gepersonaliseerde diensten in de zorg, terwijl 5G als minder belangrijk wordt gezien voor de retail.

Verwachtingen over personalisatie

Duidelijke generatieverschillen bij de verwachtingen over personalisatie. Generatie X, millennials en generatie Z voelen zich meer op hun gemak met het delen van persoonlijke gegevens dan babyboomers en de silent generation. 60 procent van de babyboomers is het meest enthousiast over personalisatie in de zorg, terwijl 24 procent van generatie Z vooral enthousiast is over personalisatie en mobiliteit. 21 procent van de millennials ziet met name interessante kansen als het gaat om het milieu.

Chinese consumenten zijn enthousiaster over personalisatie dan Amerikaanse en Franse consumenten, terwijl de Amerikaanse consumenten de hoogste verwachtingen hebben van personalisatie. Amerikanen verwachten over het algemeen dat gepersonaliseerde producten en diensten in 2030 volstrekt normaal zijn. Zij zijn ook meer dan Chinese en Franse consumenten bereid hiervoor te betalen.

“Met name jonge consumenten zijn op zoek naar ervaringen waarbij personalisatie het verschil maakt”, zegt Florence Verzelen, executive vice president industry solutions, marketing & global affairs bij Dassault Systèmes. “Bedrijven doen er verstandig aan data te verzamelen, te analyseren en toe te passen. Daarbij dienen zij nadrukkelijk rekening te houden met de zorgen van consumenten als het gaat om privacybescherming.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie