Naar inhoud

Consumenten worden kritischer over prijs online boodschappen

In grote steden zijn de bezorgbusjes van Albert Heijn en Picnic inmiddels vast onderdeel van het straatbeeld. Maar hoeveel consumenten maken er ook echt gebruik van? Dat online boodschappen doen in opkomst is, valt niet te ontkennen. Deed in 2015 13 procent van de consumenten wel eens de boodschappen online, in 2019 is dit percentage gestegen naar 25 procent. Sinds 2018 is het aantal consumenten dat vaker dan eens per maand online boodschappen koopt, gestegen van 11 procent naar 14 procent.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.033 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction.

Bijna niemand zegt de fysieke winkel gedag

Bijna niemand is écht klaar om afscheid te nemen van de fysieke supermarkt. Slechts 6 procent van de Nederlanders verwacht in de toekomst al zijn boodschappen online te doen, 13 procent verwacht dan een deel van zijn boodschappen online te doen en 27 procent ziet zichzelf heel af en toe levensmiddelen online bestellen. 55 procent verwacht volledig trouw te blijven aan de fysieke supermarkt. Dit aantal slinkt echter snel: in 2018 was dit nog 61 procent.

Vooral millennials doen online boodschappen

Online boodschappen doen is vooral populair onder millennials. Van hen doet 36 procent wel eens boodschappen online en 18 procent doet dit zelfs minimaal eens per week. Twee derde van de millennials (66%) verwacht in de toekomst boodschappen online te doen en 12 procent verwacht dan nauwelijks meer in een fysieke supermarkt te komen.

Reguliere supermarkten blijven ook online favoriet

Albert Heijn is ook online de populairste supermarkt want 46 procent van de consumenten doet hier online boodschappen, gevolgd door Jumbo (26%) en Picnic (19%). Het aandeel van Albert Heijn slinkt echter snel ten faveure van de kleine spelers: in 2018 was het aandeel online boodschappen van Albert Heijn nog 57 procent. PLUS steeg van 6 procent in 2018 naar 12 procent in 2019, Deen en DekaMarkt zijn van respectievelijk 1 procent en 2 procent gestegen naar beide 5 procent. Een mogelijke verklaring voor deze verschuivingen is dat consumenten online steeds prijsbewuster worden. In 2018 vergeleek 34 procent regelmatig prijzen tussen online supermarkten, in 2019 is dat 44 procent.

Tijdswinst en minder sjouwen

De consument die uitwijkt naar online heeft niet per se een hekel aan de supermarkt: slechts 12 procent noemt dit als reden om uit te wijken naar een website of app. De belangrijkste redenen om online boodschappen te doen zijn niet meer hoeven sjouwen (47%), tijdwinst (46%) en niet gebonden zijn aan openingstijden (17%). De volhardende supermarktkopers kiezen bewust niet voor online omdat ze boodschappen doen leuk vinden (54%), producten willen kunnen vasthouden (45%) en omdat ze geen bezorgkosten willen betalen (38%).

Online shopper let beter op portemonnee

Hoe interessant zijn online consumenten voor de retailers? Nederlanders letten online beter op de centen dan in de supermarkt. Zo geeft 59 procent aan online minder impulsaankopen te doen dan in de fysieke winkel, zegt 55 procent online meer bewust te zijn van het geld dat wordt uitgegeven en is 47 procent online minder geneigd nieuwe producten of merken te proberen dan in de winkel. En die probeerverpakking die je dan bij je bestelling krijgt? Die belandt in bijna een kwart van de gevallen (22%) in de prullenbak.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie