Naar inhoud

Consumenten zijn klaar voor virtual reality

Eén van de belangrijkste trends die in diverse media genoemd wordt voor 2016 is de virtual reality bril. Consumenten blijken klaar voor deze ontwikkeling. Ee?n op de tien heeft al eens een zo'n bril geprobeerd en één op de drie heeft interesse in deze bril. De consument vindt VR-brillen vooral interessant voor films, series, documentaires, gaming en medische toepassingen. Drie op de tien gei?nteresseerden overwegen in 2016 een VR-bril te kopen.

Entertainment

Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder ruim 1.000 Nederlanders.Driekwart van de consumenten is bekend met virtual reality brillen, zoals een Cardboard, Oculus Rift of Samsung Gear VR. Momenteel bezit 1 procent van de Nederlanders een virtual reality bril. Hoewel men vooral geïnteresseerd is in films kijken en games spelen, zien consumenten de VR-bril niet enkel als gadget voor entertainment.

Maatschappelijk nut

Ook toepassingen met maatschappelijk nut, zoals medische toepassingen (30%) en het overwinnen van angsten (25%) vinden consumenten interessant. Eén op de tien consumenten heeft al weleens een virtual reality bril geprobeerd, vooral voor games (44%). Negen op de tien zijn positief over de ervaring met de VR-bril.

Ervaringen

Een derde van de consumenten is geïnteresseerd in een VR-bril. De interesse ligt hoger (54%) bij degenen die de VR-bril daadwerkelijk geprobeerd hebben. Een virtual reality bril met geïntegreerd scherm heeft de grootste interesse (56%). Eén op de tien is geïnteresseerd in een VR-bril met een smartphone als scherm. Eén op de drie is in beide varianten geïnteresseerd.

Verwachtingen

Drie op de tien geïnteresseerden denken wellicht binnen nu en een jaar een virtual reality bril te kopen. Hiermee is de potentie in 2016 ongeveer 1 miljoen VR-brillen. De belangrijkste reden om een VR-bril te kopen zijn films, series en documentaires kijken (53%), games spelen (50%), virtueel een stad bezoeken (25%), televisie kijken (22%) en een gevaarlijke sport, zoals bungeejumpen, ervaren (21%). Nederlanders verwachten dat eind 2017 één op de vijf consumenten een VR-bril in huis heeft.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie