Naar inhoud

Consumenten zijn kritisch over de duurzaamheid bij bedrijven

Nederlandse consumenten zijn kritisch over de inspanningen van bedrijven op het gebied van de duurzaamheid. Driekwart van de Nederlanders vindt dat ondernemingen positief moeten bijdragen aan de maatschappij, het milieu en het welzijn van mensen. Slechts 29 procent vindt echter dat bedrijven dit ook daadwerkelijk doen. Deze kritische blik van de consumenten in Nederland treft ook de duurzaamheidsclaims van bedrijven. Ruim vier van de tien geven aan deze claims te wantrouwen en genoeg te hebben van reclame over duurzaamheid.

Dat blijkt uit ‘Dossier Duurzaam 2019’. Dit is een onderzoek naar de kijk van Nederlandse consumenten op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, dat sinds 2008 jaarlijks wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau SAMR en consultancyorganisatie b-open.

Consumenten zijn vooral sceptisch en onwetend

“Daarmee is er voor veel bedrijven nog een wereld te winnen”, stelt Gerrit Piksen, senior research consultant bij SAMR. “Er gaapt een groot gat tussen wat bedrijven doen en wat consumenten denken dat ze doen of wat ze zouden moeten doen. Daar ligt een forse uitdaging, maar het biedt ook kansen voor het bedrijfsleven om die kloof te overbruggen. Er is sprake van veel onbekendheid en onwetendheid. Zo heeft zelfs bij bekende merken de helft van de Nederlanders geen idee over de inzet van die bedrijven voor een duurzame wereld.”

Bereidheid meer te betalen voor duurzame producten

Consumenten vinden bedrijven sympathieker (76%) als deze daadwerkelijk bijdragen aan een duurzame wereld. Ruim een derde geeft aan daardoor een merk eerder te kopen en te blijven kopen. “Dit past in de langjarige trend dat steeds meer consumenten dit aspect mee laten tellen bij hun aankoopgedrag”, zegt Bart Brüggenwirth, founding partner van b-open en initiatiefnemer van het onderzoek. “Dit percentage is gestegen van 46 procent in 2018 naar 53 procent in 2019. Bijna 40 procent van de consumenten is bereid daar meer voor te betalen. De kritische blik betekent dus niet dat consumenten duurzaamheid afwijzen, maar dat ze concrete bewijsvoering willen zien.”

Verankering van duurzaamheid in bedrijfsprocessen

Consumenten vinden verankering van duurzaamheid in de eigen bedrijfsprocessen (55%) of in de keten (36%) het meest aansprekend. Ter vergelijking, Nederlanders vinden het veel minder belangrijk dat bedrijven bijvoorbeeld maatschappelijke doelen ondersteunen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie