Naar inhoud

Consumenten zoeken op alle fronten naar meer en meer gemak

De veranderende mondiale consumentenbehoeften zorgen dat markten in de hele wereld een snelgroeiende vraag naar convenience kennen. Meer dan een kwart van de consumenten wereldwijd zegt producten te zoeken die het dagelijkse leven makkelijker maken (27%) en gemakkelijk te gebruiken zijn (26%). Dit terwijl ongeveer een op de vijf consumenten op zoek is naar producten die geschikt zijn voor kleine huishoudens (20%) en afgestemd zijn op een specifieke behoefte (19%).

Het leven vereenvoudigen

Dit leert het onderzoeksrapport ‘Zoektocht naar Convenience’ van marktonderzoeksbureau Nielsen. Het onderliggende onderzoek toont aan dat consumenten over de hele wereld in toenemende mate zoeken naar handige oplossingen die hun leven vereenvoudigen. Ook stelt het vast dat hun drukke levensstijl en toenemende connectiviteit een steeds belangrijker rol spelen bij aankoopbeslissingen.

Behoefte aan convenience

Het onderzoeksrapport richt zich vooral op de factoren die de toenemende behoefte aan convenience van consumenten stimuleren, zoals het wonen in dichtbevolkte stedelijke gebieden, toenemende reistijden en veranderende rollen in onze samenleving. Consumenten hebben wereldwijd behoefte aan verschillende soorten convenience, zoals eenvoud, tijdwinst of bruikbaarheid. Het rapport combineert wereldwijde perspectieven, regionale details en enkele belangrijke marktinzichten om interessante en opmerkelijke verschillen in conveniencetrends over de hele wereld te belichten.

Achterliggende drijfveren

In het rapport worden 6 belangrijke factoren genoemd die, ondanks lichte variaties per regio, de achterliggende drijfveren zijn voor de toenemende behoefte aan convenience van consumenten in de hele wereld:

  1. verstedelijking;
  2. kleinere huishoudens;
  3. druk stadsvervoer;
  4. evoluerende genderrollen;
  5. behoeften van verschillende generaties;
  6. grotere acceptatie van technologie.

Invloed op industrieën

Deze drijfveren voor convenience en de toenemende vraag naar producten en oplossingen die de levensstijl helpen vereenvoudigen, hebben invloed op talloze industrieën, met name de sterk consumentafhankelijke sector fast moving consumer goods. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten hun productkeuzen voor voedingsmiddelen en verpakte goederen baseren op hun ervaring op drie gebieden: winkelen, consumptie en merkbetrokkenheid.

Ontwikkeling nieuwe producten

Deze veranderende vraag naar convenience heeft geleid tot een hele reeks producten die het leven vereenvoudigen, zoals kant-en-klaarmaaltijden, bezorgdiensten voor thuis of op kantoor en op technologie gebaseerde on demand services. Een derde (33%) van de wereldwijde consumenten maakt gebruik van restaurant- of maaltijdbezorgdiensten - minimaal 11 procent per week. Kant-en-klaarmaaltijden van fastservice, fastfood en straatverkopers nemen ook toe: 57 procent van de consumenten wereldwijd heeft de afgelopen 6 maanden een fastfood-outlet bezocht. Lunch en diner worden het vaakst buitenshuis genuttigd: 39 procent van de online consumenten wereldwijd eet elke week buitenshuis. En maar liefst 48 procent van de consumenten in Azië-Pacific en 47 procent in Noord-Amerika haalt of eet de maaltijd onderweg op.

Winkelervaring van consumenten

Een evoluerend winkellandschap, e-commerce en omnichannel-faciliteiten zijn bepalend voor de winkelervaring van consumenten in de hele wereld. Uit een e-commerce-onderzoek van Nielsen in 30 landen blijkt dat de online verkoop van FMCG naar schatting vijf keer sneller groeit dan offline verkoop. In 2020 bedraagt e-commerce in FMCG wereldwijd meer dan 400 miljard dollar, oftewel 10 tot 12 procent van het totale FMCG-marktaandeel.

Merk-tot-consument-betrokkenheid

Mobiele apparaten en digitale platforms zijn ook bepalend voor de consumentenervaringen en transformeren de merk-tot-consument-betrokkenheid. Driekwart (75%) van de wereldwijde consumenten zegt te genieten van de vrijheid om altijd en overal verbonden te zijn. Deze dominantie van connectiviteit biedt FMCG-bedrijven meerdere contactpunten om met consumenten te communiceren en hun betrokkenheid te verbeteren door persoonlijke en authentieke aanbevelingen, aangepast aan de lokale omstandigheden.

Afhankelijk van omstandigheden

“Convenience betekent wereldwijd niet overal hetzelfde voor consumenten, omdat dit afhangt van hun omstandigheden, cultuur, locatie, marktvolwassenheid en toegang tot technologie”, zegt Ailsa Wingfield, executive director thought leadership global markets bij Nielsen. “Dit zijn belangrijke factoren die FMCG-bedrijven ertoe brengen oplossingen te bieden die inspelen op de groeiende behoefte aan convenience.”

Acceptatie van technologie

“Daarnaast levert de brede acceptatie van technologie een steeds grotere hoeveelheid consumentengegevens die meer maatwerk mogelijk maken”, aldus Wingfield. “FMCG-spelers moeten zich aanpassen aan de omstandigheden en zorgen voor geïntegreerde winkelervaringen die consumenten een grotere vrijheid geven bij het kiezen van oplossingen die aan hun behoeften voldoen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie