Naar inhoud

Consumentenvertrouwen ook van belang in cybercriminaliteit

Digitale marktplaatsen doen het al jaren goed. Ook in de criminele onderwereld van het internet hebben marktplaatsen gouden tijden gekend. Op het dark web bestaan vele marktplaatsen waar gehandeld wordt in illegale goederen en diensten. Van wapens tot creditcardgegevens, je kunt er alles kopen. Echter, sinds de marktplaatsgrootheden van het verborgen internet vorig jaar offline zijn gegaan, is het marktplaatsmodel in gevaar.

Consumenten zijn hun vertrouwen verloren en zoeken hun heil ergens anders. Cybercriminelen lijken zich nu te realiseren dat consumentenvertrouwen ook voor hen belangrijk is. Dat maakt dat je wat gemeen hebt met de moderne cybercrimineel van nu. Hoe komt het dat deze marktplaatsen hun vertrouwen kwijt zijn? En wat betekent dit voor hun concurrentiepositie?

Zwart gat in het dark web

Hoe zat het ook alweer? In juli 2017 haalden het Federal Bureau of Investigation (FBI) en de National High Tech Crime Unit (NHTCU) van de Nederlandse politie twee van de populairste zwarte markten voor cybercriminelen uit de lucht, namelijk AlphaBay en Hansa. Deze marktplaatsen waren met een groot marktaandeel de belangrijkste spelers van de digitale onderwereld. Toen zij het veld ruimden, ontstond er een zwart gat en kwam er een podiumplek vrij.

Meerdere gevestigde markplaatsen, maar ook nieuwe toetreders, deden een poging om de toppositie in te nemen. Dit was tevergeefs. Dat komt deels omdat de reputatie van de digitale handelsplaatsen in het geding is gekomen. Een reden is uiteraard dat de FBI en de politie actief strijden om ze neer te halen, maar ook omdat de beheerders elkaar aanvallen.

De spelregels

Dat beheerders van criminele fora en marktplaatsen elkaar een hak proberen te zetten, is niets nieuws. De Tor-sites die gebruikt worden op het dark web zijn bepaald niet veilig en zelfs erg gevoelig voor hacks en DDoS-aanvallen. Hoewel de aard van de digitale onderwereld wellicht anders doet vermoeden, wordt een aanval op een concullega je niet altijd in dank afgenomen.

Je zult het misschien niet geloven, maar zelfs op het dark web bestaan omgangsnormen. Als de ene hacker de andere hacker aanvalt, kan hij maar beter een goed reden hebben. Het heeft een negatieve invloed op je reputatie als je een ander forum probeert binnen te dringen. Consumenten gaan je zien als onbetrouwbaar, waardoor zij het vertrouwen in jouw dienst verliezen.

Hacker gehackt

Een mooi voorbeeld van een hackerstrijd is wat er kort geleden tussen Olympus en Dread speelde. Olympus is een criminele marktplaats op het dark web met een goede reputatie. Tot het verhaal rond ging dat het platform Dread aan het hacken was. Dread is een sociale community die te vergelijken is met Reddit. Het blijkt dat de Olympus-beheerder niet echt aan het hacken was, maar inside information had waarmee hij toegang tot de Dread-servers kreeg.

Dit geintje werd niet goed ontvangen. De Dread-beheerder speelde de rol van het onschuldige slachtoffer, terwijl er eigenlijk informatie was gelekt. De Dread-community schaarde zich achter de beheerder en steunde hem. Hierdoor leed Olympus enorme imagoschade die de klandizie niet ten goede kwam. Daar zit uiteraard niemand op te wachten. Dit bracht Olympus in een lastige positie. In een poging hun reputatie te beschermen, hebben moderators van Olympus publiekelijk hun excuses aangeboden. In een uitgebreide reactie wordt uitgelegd dat de marktplaats de community tot last is geweest en de klanten weer voorop gaat stellen.

Olympus biedt excuses aan

De goede bedoelingen van criminelen

Uit dit voorbeeld blijkt dat cybercriminelen inzien dat een goede reputatie en een positief imago onmisbaar zijn om een succesvolle onderneming te runnen. Waar Olympus leerde dat het klanten verloor door de imagoschade die werd opgelopen, zijn er tal van andere voorbeelden te noemen van criminele bedrijfjes die hun hoofd niet boven water kunnen houden. Uit recent onderzoek blijkt dat criminele consumenten alternatieven in onder andere chatdiensten zoeken.

Ik pretendeer niet dat het jammer is dat marktplaatsbeheerders verliezen lijden. Maar het is interessant om te zien dat cybercriminelen dezelfde zorgen hebben als wij ‘gewone’ mensen. Zij proberen ook hun klanten tevreden te houden en een goede dienstverlening te bieden. Stiekem hebben we dus best wat gemeen met cybercriminelen. Wie had dat gedacht?

De auteur is werkzaam als analist bij Digital Shadows, een onderneming gericht op digital risk management.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie