Naar inhoud

Contact met collega's reden om naar kantoor te gaan

De zomervakanties zitten er in een groot deel van het land weer op en Nederland gaat weer aan het werk. Vervelend? Wel als je denkt aan het uitpuilende digitale postvak. Toch kijken veel Nederlandse kantoorwerkers kijken er ook naar uit. Werk heeft namelijk een belangrijke sociale factor. Meer dan de helft (52%) van de Nederlanders heeft regelmatig contact met collega’s buiten het werk om, een derde (31%) ziet collega’s zelfs vaak.

Sociale element van werken

Ruim 11 procent van de Nederlanders ziet het kantoor als een belangrijke ontmoetingsplek en bijna 14 procent heeft zelfs weleens een liefdesrelatie gehad met een collega. Dat blijkt uit het recente onderzoeksrapport “Anders werken: wat vindt werkend Nederland?' van technologiebedrijf Ricoh. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder Nederlandse kantoorwerkers. Ondanks alle technologische mogelijkheden om tegenwoordig onafhankelijk van plaats en tijd te werken, is het sociale element de belangrijkste reden voor Nederlanders om het kantoor boven een thuiswerkplek of andere werkplek te verkiezen.

Persoonlijk overleg met collega's

Belangrijkste voordelen van werken op kantoor: persoonlijk overleggen met collega's (61%) en de goede faciliteiten (35%). Minder effectief vergaderen met collega's, niet alles meekrijgen (beide 22%), niet bij alle gegevens kunnen (21%) en het ongezellig vinden om elders te werken (14%), worden genoemd als belangrijkste belemmeringen van een werkplek buiten kantoor. Ruim 5 procent geeft aan zich zelfs weleens eenzaam te voelen tijdens het thuiswerken.

Nieuwe manier van werken

Ondanks die sociale hang naar kantoor, staat een andere, nieuwe manier van werken wel degelijk hoog aan de verlanglijst. De top drie voorzieningen die volgens Nederlandse kantoorwerkers horen bij modern werkgeverschap:

  1. zelf werktijden kunnen bepalen;
  2. beoordeeld worden op resultaten in plaats van op gewerkte uren;
  3. buiten de kantoormuren kunnen werken.

Organisatiecultuur nog onvoldoende

Ruim 41 procent zegt te beschikken over de juiste technologische middelen om plaats- en tijdonafhankelijk te kúnnen werken. Beleid en de juiste cultuur om hier daadwerkelijk invulling aan te geven, ontbreken echter nog. In maar liefst 40 procent van de organisaties staat het organisatiebeleid dit niet toe, 40 procent van de kantoorwerkers voelt zich bezwaard en bijna een kwart is bang om het beeld te creëren de kantjes er vanaf te lopen. Kortom, al wordt de mogelijkheid geboden of formeel ondersteund om op een moderne manier invulling te geven aan het werk, sociale afwegingen houden ons tegen. Mensen én organisaties zijn op zoek naar de juiste balans of scheiding tussen werk en privé.

De wensen van de medewerkers

In de zoektocht naar een juiste balans of scheiding in nieuwe, andere manieren van werken, zijn werknemers duidelijk in wat zij willen om hier een goede invulling aan te geven:

  1. meer werken op basis van vertrouwen (27%);
  2. aanpassingen in bedrijfscultuur (22%);
  3. meer opleidingsmogelijkheden in middelen en tijd (21%);
  4. betere technologische ondersteuning (16%).

Meerwaarde van het nieuwe werken

“Het is gezien alle technologische mogelijkheden en de duidelijke voorkeuren van medewerkers bijzonder dat we in Nederland nog terughoudend zijn in nieuwe, andere manieren van werken”, stelt Mark Boelhouwer, CEO van Ricoh Nederland. “Zeker, het kantoor heeft een belangrijke functie als ontmoetingsplek, die rol zal alleen maar groter worden. Zo zetten wij ook ons eigen kantoor in. Tegelijk biedt plaats- en tijdonafhankelijk werken, inclusief de bijbehorende cultuur en aansturing, een duidelijke meerwaarde voor organisaties én medewerkers.”

Aantrekkelijk voor aankomende generaties

“Belemmeringen zoals minder goed kunnen overleggen met collega's zijn grotendeels weg te nemen door gebruiksvriendelijke cloudplatforms voor bijvoorbeeld video-vergaderen en online samenwerken”, aldus Boelhouwer. “Ook de beschikbaarheid van informatie hoeft geen issue te zijn. Een andere manier van werken levert bedrijven ook betere resultaten op. Om het maximale uit medewerkers te halen, om aantrekkelijk te blijven voor nieuwe generaties medewerkers en om concurrentievoordeel te behouden, zullen organisaties een cultuur van andere manieren van werken moeten stimuleren. Het is echter ook aan werknemers om zo’n cultuur mede vorm te geven.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Ricoh.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie