Naar inhoud

Contactloos betalen wint geweldig aan populariteit in Europa

De populariteit van contactloze betaaltechnologie blijft stijgen. Het is momenteel de breedst geaccepteerde vorm van elektronisch betalen in Europa. Het aantal contactloze transacties in de periode januari tot augustus 2018 is met gemiddeld 97 procent gestegen ten opzichte van het aantal transacties in dezelfde periode in 2017. In meer dan 15 landen op het Europese continent, waaronder Denemarken, Kroatië, Griekenland, Hongarije, Nederland, Polen en Rusland, is meer dan de helft van alle winkeltransacties contactloos. De toename in het gebruik van de contactloze betaaltechnologie toont aan dat Europese consumenten graag kiezen voor een betrouwbaar gemak van nieuwe technologie.

Dit leert een onderzoek van betalings- en technologiebedrijf Mastercard.

Ontwikkelingen technologische infrastructuur

Nieuwe ontwikkelingen in Europa qua betaaltechnologieën zorgen ervoor dat landen constant hun regionale technologische infrastructuur kunnen ontwikkelen. Zodoende kan elk land op een meer geïntegreerde en efficiëntere wijze te werk gaan wat betreft het betalingsverkeer. Steeds meer consumenten vinden nu dat contactloze betaaltechnologie net zo veilig is als conventionele manieren van betalen. Of zelfs nog veiliger. Contactloze betaaltechnologie speelt daardoor een steeds belangrijker rol in het dagelijks leven. In 2020 zijn alle betaalterminals in Europa geschikt voor contactloos betalen.

Contactloos betalen in Nederland

Uit de meest recente gegevens blijkt ook dat consumenten in Nederland massaal overstappen op contactloze betaaltechnologie. Sinds juni 2018 is meer dan de helft (51%) van alle bankpasbetalingen in Nederland contactloos en ten opzichte van 2017 is het aantal contactloze betalingen met 77 procent toegenomen. Het gros van de Nederlanders betaalt met een Maestro-pas en maar liefst 90 procent van alle bankpassen in Nederland is geschikt voor contactloos betalen, waarvan bijna de helft (49%) minimaal een keer per maand wordt gebruikt. Betaalvereniging Nederland onderstreept dit: “Consumenten hebben tot nu toe in 2018 al net zo vaak contactloos betaald als in heel 2017.”

Toenemend vertrouwen in technologie

“Contactloos betalen heeft een enorme vlucht genomen in Europa, waarbij Nederland in de voorhoede zit”, stelt Arjan Bol, country manager Nederland van Mastercard. “Wat we over de hele linie zien – ongeacht de economische situatie of het ontwikkelingsniveau van elk afzonderlijk land – is dat consumenten overal gebruik maken van contactloze technologie. Naast snelheid, gemak en gebruikseenvoud kijken consumenten ook steeds meer naar de veiligheidsaspecten als het op betalen aankomt. De vastgestelde groei in contactloos betalen getuigt van een toename in het vertrouwen in contactloze technologie.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie