Naar inhoud

Content en omvang bepalen het succes van e-mailcampagnes

Het oudste marketinginstrument in digital marketing is de e-mail. De elektronische berichtgeving kan na al die jaren nog steeds succesvol worden ingezet. Maar dan moet wel aan een aantal voorwoorden worden voldaan. Want ons digitale postvak puilt uit. Een kleine campagneomvang, verzending buiten kantooruren en het gebruik van dynamische content zorgen voor de hoogste open- en klikratio’s bij e-mail.

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Dutch Email Benchmark 2017’ van de brancheorganisatie voor marketing en data DDMA. Voor het rapport zijn door adviesorganisatie PwC 4,8 miljard e-mails verdeeld over 185.000 campagnes onderzocht. De benchmark geeft zoals ieder jaar inzicht in de effectiviteit van Nederlandse e-mailcampagnes en laat zien welke aspecten daar een rol bij spelen. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen de openratio (COR), de klikratio (CTR) en de click-to-open rate (CTO).

Content en technieken

Hoewel responsive e-maildesign veruit het meest wordt toegepast, heeft dynamische content in e-mail de meeste impact op de klikratio (0,9% hoger). Zeker op mobiel is het effect groot. In slechts 37 procent van de onderzochte campagnes was sprake van dynamische content, dus daar liggen duidelijke kansen voor organisaties.

Campagneomvang

Hoe groter een campagne is qua omvang, hoe lager alle ratio’s. E-mailings die naar meer dan 10.000 mensen worden gestuurd, worden 5,9 procent minder vaak geopend. Campagnes met de kleinste campagne-omvang, 500 tot 1.000 ontvangers, scoren qua COR 9,7 procent beter dan gemiddeld. Kleinere campagnes zijn beter op hun publiek toegesneden en dus relevanter voor de lezer, is een logische conclusie.

Tijdstip en frequentie

72 procent van de e-mailings worden tijdens kantooruren verstuurd, maar de gemiddelde ratio’s zijn hoger buiten kantoortijden. Op maandag worden e-mails daarbij het vaakst geopend, terwijl mensen op zaterdag het meest doorklikken.

Belang van mobiel

Met 60 procent worden de meeste e-mails nog steeds op een desktop geopend, maar het aandeel van mobiel blijft toenemen – van 36 procent vorig jaar naar 40 procent dit jaar.

Meer geopende e-mails

De COR van de onderzochte e-mails is in het algemeen met 2,3 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar en komt uit op tot 37,5 procent. De CTR is met 6,9 procent nagenoeg gelijk gebleven, terwijl de CTO met 1,1 procent afnam. Sinds de benchmark van 2012 is de CTO steeds verder gezakt van 22,1 procent naar 16,4 procent dit jaar. E-mails van energiebedrijven worden het meest geopend, in e-mails van goede doelen wordt het meest geklikt en bouwbedrijven hebben de hoogste CTO. Consumenten ontvangen de meeste e-mails uit de mediasector, gevolgd door e-commerce en retail.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van DDMA.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie