Naar inhoud

Contentmarketeers produceren veelal content zonder strategie

Het vakgebied contentmarketing zit wereldwijd flink in de lift. En dat geldt ook in de Benelux. Een groeiend aantal voorbeeldcases inspireert en motiveert een nieuwe generatie marketeers en contentprofessionals om te blijven vernieuwen. Er wordt flink aan de weg getimmerd door gespecialiseerde bureaus en merken zetten compleet nieuwe afdelingen op. De eerste chief content officers zijn zelfs al gesignaleerd. Bij het maken van content door marketeers blijken een slimme strategie of indicatoren over de werking van de aanpak werkt echter vaak te ontbreken.

Contentmarketing

Dat blijkt uit het ‘Het Grote Content Marketing Onderzoek 2017’, dat onder bijna 200 Nederlandse en Belgische marketeers en communicatieprofessionals de rol van contentmarketing in hun organisatie heeft onderzocht. Het initiatief voor het onderzoek is genomen door Platform Content in samenwerking met het Belgische CUSTO. Beide organisaties zijn een platform voor bureaus, merken en contentpartners die zich bezighouden met contentmarketing in de breedste definitie. Ze dragen bij aan de ontwikkeling van het vak content marketing in de Benelux door educatie, kennisuitwisseling, ontwikkeling van talent en het organiseren van inspirerende netwerkbijeenkomsten.

Contentstrategie

Een strategie is niet voor elke marketeer een vereiste om content te produceren. Meer dan de helft zegt vooraf geen doelstellingen te realiseren met redactionele content. Slechts 23 procent produceert op een structurele en strategische manier content. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt verder dat marketeers het liefst de doelgroep laat aanmelden op een eigen site of e-mailnieuwsbrief. En dat 30 procent van de marketeers het niet nodig vindt om te betalen om redactionele content onder de aandacht te brengen onder je doelgroep.

Ongerichte content

“Marketeers zouden zich dus achter de oren moeten krabben”, zegt Jasper van Zandbeek, voorzitter van het Platform Content. “Deze resultaten laten zien dat, ondanks de groeiende populariteit van contentmarketing, nog veel content ongericht wordt geproduceerd. Dat is een heel naïeve aanpak die meestal geen lang leven is beschoren.”

Meten is weten

Om de doelstellingen uit de strategie te meten zijn indicatoren van belang. Ook dit blijkt nog geen algemeen goed te zijn. 56 procent geeft aan niet of niet zeker te weten of de content effectief is en helpt om marketingdoelstellingen te bereiken. Slechts 14 procent kijkt hoeveel traffic naar de website de content oplevert en 10 procent kijkt ook naar likes, shares en retweets via social media. Ook houdt slechts 7 procent in de gaten hoeveel leads de content oplevert en 8 procent weet hoeveel er extra verkocht wordt.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ op CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie