Naar inhoud

Contentmarketing actueel issue in B2B-markten

Hoewel kritische marketeers uitsluitend nog spreken over human-to-human-contacten, is een onderscheid tussen business-to-consumer en business-to-business een dankbaar onderscheid voor het verkrijgen van inzicht. In B2B-marketing ligt de laatste jaren een sterke nadruk op contentmarketing. De uitgebreide online oriëntatiebehoeften en -mogelijkheden liggen ten grondslag aan deze focus.

Content, content, content!

Toch zijn er ook marketeers die kanttekeningen plaatsen bij deze tendens. “Content, content, content! Dat wordt veel geroepen als je vraagt waar marketeers tegenwoordig mee bezig zijn”, aldus Paul Hassels Mönning, oprichter van de netwerkorganisatie voor B2B-marketing DutchmarQ. “Helaas staat het produceren van content voorop en is het streven naar Google-ranking een doel op zich. Zo gaat kwantiteit boven kwaliteit. Dat is niet slim. Beter minder, maar hoogwaardiger.”

Werkzaamheden B2B-marketeers

Deze quote rechtstreeks uit het 'B2B Marketing Trendrapport 2016'. Het onderzoeksrapport geeft een weergave van de activiteiten van B2B-marketeers anno nu waar zij zich eigenlijk mee bezig willen of moeten houden. Ook geeft het rapport inzicht in de afrekencriteria van marketeers en de wijze waarop de marketingprofessionals in B2B-markten de uitdagingen aangaan om succes behalen.

Trends in B2B-marketing

Het rapport is de uitwerking van onderzoek dat door het kennisnetwerk Platform Innovatie in Marketing (PIM) en Blinker, een IT-dienstverlener gericht op e-mailmarketing en marketing automation, is uitgevoerd onder B2B-marketeers in Nederland. De rapportage geeft inzicht in hoeverre de gesignaleerde trends invloed hebben op de activiteiten van B2B-marketeers. In het rapport worden 18 conclusies getrokken die zijn verdeeld over drie thema’s: contentmarketing, marketing automation en accountability.

Opvallendste conclusies

De drie opvallendste conclusies zijn:

  1. Conclusie in trend 'Contentmarketing': 70 procent van de marketeers past contentmarketing toe.

  2. Conclusie in trend 'Marketing automation': 25 procent van de marketeers werkt met een marketing automation oplossing.

  3. Conclusie in trend 'Accountability': 70 procent van de marketeers maakt zijn resultaten inzichtelijk

Onderzoeksopzet

Het 'B2B Marketing Trendrapport' is een initiatief van PIM en Blinker en in deze vorm tot stand gekomen als gevolg van een intensieve samenwerking tussen beide organisaties. Er is gekozen voor een aanpak waarbij de uitkomsten van kwalitatief onderzoek input vormen voor een grootschalig kwantitatief onderzoek. Aan het kwantitatieve deel van het onderzoek hebben in totaal 533 marketeers meegewerkt.

Spiegelen aan vakgenoten

Het 'B2B Marketing Trendrapport' geeft inzicht in wat er op dit moment speelt bij B2B-marketeers en deze inzichten en resultaten geven hen de ruimte om zich te spiegelen aan hun vakgenoten of om zich te laten inspireren dingen anders te doen of bekijken. Daarom vinden wij het belangrijk om dit onderzoek te doen”, vertelt Mark van den Berg, commercieel manager bij Blinker.

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Blinker.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie