Naar inhoud

Contentmarketing blijft doorgroeien in business-to-business

De belangrijkste strategische focus voor de B2B-marketeer is het genereren van leads waarmee sales uiteindelijk nieuwe business kan genereren. Voor 84 procent van de marketingprofessionals in zakelijke markten is dit dan ook de belangrijkste focus, net als vorig jaar. Deze leads komen uit verschillende bronnen: contentmarketing en betaalde bronnen zoals Google AdWords en LinkedIn zijn hierbij favoriet. De customer experience is met 57 procent de volgende belangrijkste strategische focus en daarna volgt marketing automation met 49 procent.

Dit leert het onderzoeksrapport ‘B2B-marketingonderzoek 2018: de resultaten’ van marketingautomatiseringsbureau Online Succes. Het rapport is gebaseerd op een kleinschalig onderzoek onder bijna 200 B2B-marketeers in Nederland, dat voor het derde jaar op rij is uitgevoerd. Met de publicatie beoogt het bureau een indicatie te geven van de trends en interesses in marketing in business-to-business.

De strategische focus op het gebied van online marketing in 2018

In 2018 heeft 84 procent van de B2Bmarketeers leadgeneratie als strategische focus, gevolgd door de customer experience (57%). Op de derde plaats staat marketing automation (49%).

Aandacht voor de General Data Protection Regulation

Aan de B2B-marketeers is ook gevraagd of hun bedrijf al klaar is voor de GDPR die op 25 mei 2018 in werking treedt. 25 procent geeft aan te klaar te zijn voor de wetgeving en nog eens 50 procent pakt dit in 2018 op.

Focus op het gebied van online marketingmiddelen voor 2018

Van alle respondenten heeft 79 procent contentmarketing als focus, gevolgd door zoekmachine-optimalisatie (71%). Op de derde plaats komt de focus op social media (58%).

Inzet van contentmarketing blijft groeien

Contentmarketing is niet meer weg te denken in een B2B-marketingstrategie. Dit is ook terug te zien in de cijfers. Maar liefst 71 procent van de Nederlandse B2B-marketeers zet al contentmarketing in. Dit is een stijging van 10 procent ten opzichte van het onderzoek van vorig jaar. En 15 procent gaat in 2018 met contentmarketing aan de slag.

In de Verenigde Staten van Amerika zet maar liefst 91 procent van de B2B-marketeers contentmarketing in ten opzichte van de 71 procent van de Nederlandse marketeers in B2B uit dit onderzoek.

Google AdWords nog steeds favoriet, LinkedIn blijft groeien

De meeste B2B-marketeers zetten ook betaalde vormen van online adverteren in om bezoekers en leads te werven. In 2017 focust 46 procent zich op Google Adwords en 59 procent wil zich hierop focussen in 2018.

Het valt op dat LinkedIn steeds meer aan populariteit wit. In 2018 wil maar liefst 51 procent hiermee aan de slag. De focus op Facebook-advertenties blijft min of meer gelijk in 2018 ten opzichte van 2017 (27%). En Twitter-ads heeft met 2 procent een bijzonder klein aandeel in de focus van de B2B-marketeer in 2018.

Webinars als leadgeneratie kanaal nog steeds onderbelicht

Het inzetten van webinars is een hele goede manier om leads mee te genereren. Echter, slechts 30 procent van de B2B-marketeers maakt hiervan gebruik en maar 21 procent wil hiermee in 2018 starten. Wellicht is het voor B2B marketeers nog een uitdaging om webinars succesvol in te zetten.

Marketing automation is met een gestage opmars bezig

Het genereren van leads is één van de belangrijkste werkzaamheden van de B2B-marketeer. Het opvolgen van deze leads zodat deze klaar zijn voor sales, kun je met de inzet van marketingautomatiseringssoftware faciliteren.

Van alle respondenten geeft 40 procent aan marketing automation te gebruiken en 21 procent wil dit in 2018 inzetten. Zo’n 32 procent heeft nog geen idee, dit komt wellicht omdat veel B2B-marketeers nog geen goed beeld hebben van de impact en resultaten van marketing automation. In het onderzoek van 2016 gaf 30 procent van de B2B-marketeers aan marketing automation in te zetten. Met 40 procent dit jaar is dat een stijging van 10 procent.

De cijfers over het gebruik van marketing automation tonen aan dat die inzet het meer dan waard is om hier ook in 2018 serieus mee aan de slag te gaan. Met marketing automation kan de omzet tussen de 10 en 30 procent stijgen. Daarnaast kan het aantal leads dat klaar is om door sales op te volgen met 50 procent stijgen.

CRM-systemen niet meer weg te denken in B2B-marketing

De leads die binnenkomen, moeten ook opgevolgd worden. En dat geldt met name voor de leads die het meest bereid zijn om tot aankoop over te gaan. Een CRM-systeem is hierbij van groot belang om overzicht te houden en de opvolging op een centrale plek te hebben.

Van alle B2B-marketeers maakt 83 procent gebruik van een CRM-systeem. Zo’n 6 procent gaat hiermee in 2018 aan de slag. Bij de deelnemers aan dit kleine onderzoek is Salesforce (20%) het populairste CRM-systeem, gevolgd door Microsoft Dynamics (17%), Pipedrive (16%), Teamleader (15%) en PerfectView (10%).

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Online Succes.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie