Naar inhoud

Contentmarketing moet niet gericht zijn op directe conversie

Eerst even een Nederlandse les. Contentmarketing is in correct Nederlands één woord, zonder spatie. Anders hebben we het over tevreden marketing… In het afgelopen decennium is deze vorm van marketing een belangrijke discipline geworden in het communicatievakgebied. Steeds meer journalisten en redacteurs worden ingehuurd om blogs, nieuwsbrieven en andere teksten te schrijven. Maar wat is contentmarketing eigenlijk? En hoe kan het optimaal toegepast worden?

Contentmarketing

Het idee is simpel. Trek potentiële klanten aan met content die relevant is voor elke fase van de customer journey. Pluk vervolgens de vruchten van de expertise die je als bedrijf uitstraalt. Met de nieuwste online technologieën en tools is het een erg kosteneffectieve manier om klanten te bereiken en omzet te genereren. Maar hoe mooi de strategie ook lijkt, de resultaten mogen niet uitblijven. Welke vier regels moeten contentmarketeers dus in het achterhoofd houden om de hoogst mogelijke resultaten te behalen?

#1. De aandacht raakt na drie minuten en twee pagina’s verloren

Het is geen geheim dat mensen op het internet gebombardeerd worden met informatie. Bovendien zijn steeds meer apparaten aan het wereldwijde web verbonden. Dit heeft volgens een onderzoek van Temple University ervoor gezorgd dat mensen een kortere spanningsboog hebben en informatie sneller wegfilteren. Het is dus essentieel om de aandacht van de lezer vroeg te grijpen. Dit kan het beste in drie minuten en twee pagina’s aan leeswerk. Zorg er dus voor dat je snel de aandacht van de lezer grijpt.

#2. Het aandeel van mobiele apparaten wordt overschat

Het wijdverspreide gebruik van smartphones, tablets en andere mobiele apparaten heeft het idee gewekt dat er steeds minder gebruikt wordt gemaakt van computers. Dit is echter niet altijd het geval. De content wordt wel mobiel bekeken, maar het merendeel van de daadwerkelijke aankopen wordt via de desktop gedaan. In plaats te focussen op één medium, is het dus verstandiger om content te maken die voor zowel mobiel als desktop geschikt is.

#3. Er is geen ideale dag van de week

r worden veel beweringen gedaan over de beste dag om content te plaatsen. Zo blijkt uit een onderzoek van HubSpot dat maandag en donderdag de beste dagen zijn, maar op andere websites wordt woensdag weer genoemd. Natuurlijk is het niet verstandig om B2B-content in het weekend te publiceren, maar afgezien daarvan is het verschil nagenoeg verwaarloosbaar. Richt je dus niet op één tijdstip, want dit zorgt ervoor dat er bepaalde kansen blijven liggen. In plaats daarvan is het beter om prioriteiten te stellen op basis van de betrokkenheid van potentiële klanten.

#4. Casestudies hebben de voorkeur

Contentmarketeers spenderen veel tijd aan het creëren van content, maar het is niet altijd duidelijk welke content de beste resultaten oplevert. Jayson DeMers, directeur van een van de toonaangevende bedrijven in de content marketing AudienceBloom, wijst op de voordelen casestudies om de conversie te verhogen. Volgens hem willen potentiële klanten namelijk liever lezen wat anderen met producten of diensten doen dan de gebruikelijke verkooppraatjes.

De auteur is werkzaam als contentmarketeer bij Pulse Media Online, een uitgeverij die onder andere verantwoordelijk is voor het platform Mijn Zakengids.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie