Naar inhoud

Contentplatform ontwikkelt nieuw businessmodel

Het wordt steeds lastiger jongeren te bereiken met reclame. Niet alleen is er sprake van een overdaad, maar deze groep kiest bovenal zijn eigen kanalen en heeft geen oog voor onpersoonlijke boodschappen. 80 procent negeert internetreclame dan ook en 64 procent heeft er zelfs een hekel aan. Geen wonder dus dat 35 procent adblockers gebruikt en geen display-advertenties meer ziet. Dit zijn cijfers waar traditionele contentplatforms niet blij van worden.

Businessmodel passend bij doelgroep

En helemaal niet als dat platform puur gericht is op jongeren, zoals Studenten.net. Op deze website vinden hbo'ers en wo'ers een mix van entertainment, echte verhalen en informatie die ze verder helpen in elke keuze die ze tijdens hun studentenleven moeten maken. Daarom is het bedrijf op zoek gegaan naar een nieuw businessmodel, dat past bij de eisen van de doelgroep en bij de huidige tijd.

Voorheen korting op vertoon studentenpas

Het belangrijkste insight voor ons was dat 81 procent van de jongeren producten via internet koopt”, vertelt algemeen manager Milena Grul. “Toch zijn de meeste studentenproposities gericht op kortingen die je krijgt op vertoon van je studentenpas. Dat voldoet dus maar deels aan de behoefte van de student. En helemaal niet aan de behoefte van ons platform om meer over studentengedrag te weten te komen.” Het netwerk besloot die twee dingen met elkaar te combineren om zo tot een nieuw businessmodel te komen.

Creatie van een data-driven propositie

Het belangrijkste speerpunt voor het nieuwe businessmodel was het creëren van een data-driven propositie. Op die manier kan het bedrijf aan de ene kant het surf- en aankoopgedrag van de doelgroep beter in kaart brengen. En aan de andere kant een propositie neerzetten die aansluit bij de behoefte van de doelgroep. Grul: “Zo slaan we twee vliegen in één klap: relevantie voor de doelgroep en data voor ons, waarmee we ons businessmodel kunnen versterken.”

Nieuwe geldschieter Nederlandse student

Dat samenvoegende, komt het platform, dat meer dan 150.000 sessies per maand telt, met een cashbacksysteem gericht op studenten: Stufi van Studenten.net. “We hebben de ambitie om de nieuwe geldschieter van de Nederlandse student te worden”, duidt Grul. Wat voor studenten voorop staat, is dat zij tijdens hun studententijd, ondanks alles ook willen genieten. Daarom is de launching partner Ticketmaster, en kunnen studenten bij elke online aankoop die ze via het platform met meer dan 2.300 aangesloten webshops, sparen voor gratis festival- en concertkaarten.

Cashbacksysteem met spaarmodule

Eigenlijk werkt het heel simpel”, vertelt Grul. “De fee over het aankoopbedrag die wij als publisher normaal gesproken zouden ontvangen, storten wij 100 procent terug naar de studenten. En dat kan aardig oplopen. Besteedt iemand 200 euro bij Zalando, dan krijgt hij 16 euro teruggestort op zijn account.” Al vanaf 8 euro kan de student een uitbetaling aanvragen in de vorm van een kortingsvoucher voor Ticketmaster.

Voor alle uitgaven van studenten

Studenten geven zelf gemiddeld 823 euro per maand uit. Huur is de hoogste kostenpost (366 euro), maar ook vakantie, uitgaan en uit eten (144 euro) en hun zorgverzekering (98 euro) zijn substantiële uitgaven. Daarnaast zijn kleding en schoenen (49 euro) en persoonlijke verzorging (27 euro) belangrijke kostenposten. Het platform gaat voor al deze reguliere uitgaven op zoek naar partners die willen aanhaken.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie