Naar inhoud

Contentstrategie maakt van ondernemingen mediaorganisaties

Bedrijven, overheden en instellingen moeten zich steeds meer gaan gedragen als mediaorganisaties om effectief te communiceren met de buitenwereld. Het succes van een contentstrategie wordt bepaald door de inhoudelijke aspecten, de persoonlijke verantwoordelijkheden, de technologische toepassingen en de organisatorische invulling. En daarbij gaat het net als in de media om kijkcijfers, luisterdichtheid en oplagecijfers.

Kijkcijfers en waardering

Tijdens het ANP-congres 'Toekomstvisie op Contentstrategie', afgelopen week gehouden in De Balie in Amsterdam, bespraken mediaprofessionals en opiniemakers voor een publiek van zo'n 400 ondernemers en bestuurders hoe organisaties het verhaal van hun merk op tijd, in de juiste vorm en technologie en via het juiste kanaal bij hun doelgroepen kunnen krijgen. “Het gaat hen ook om kijkcijfers en waardering”, aldus dagvoorzitter Guido van Nispen, CEO van het ANP.

Succesvolle contentstrategie

Voor het congres bracht het persbureau 20 professionals uit media, communicatie en overheid aan tafel om met het publiek te bespreken wat succesvolle contentstrategieën zijn, nu en in de toekomst. In vier panelsessies werd in detail ingegaan op contentstrategie: welke content stuur je de wereld in, wie maakt die content, welke technologie heb je nodig en hoe krijg je dat organisatorisch voor elkaar.

Dagelijkse kost in media

Het zijn onderwerpen die dagelijkse kost zijn voor mediaorganisaties. Deelnemers aan de panelsessies waren onder anderen Barbara van Beukering, oprichter van PAPER, mediaondernemer Jan-Kees Emmer van Trusted Media, Sjoerd Raaijmakers, COO van Vice Media Benelux, Remco Dolstra, directeur communicatie bij het ministerie van Buitenlandse Zaken en Giselle van Cann, adjunct-hoofdredacteur NOS Nieuws.

Leren van mediabedrijven

Bedrijven en instellingen kunnen veel van mediaorganisaties leren over hoe je een goed verhaal vertelt en dat op de juiste manier bij je klant, relatie, collega of aandeelhouder krijgt”, aldus Van Nispen. “In het brede en complexe speelveld van nieuws en informatie is het ANP voor al die organisaties een strategische partner. Wij leveren de essentie, de kern van de content waar organisaties zelf hun kleur en lading aan kunnen geven.

Distributie van informatie

We zijn daarbij thuis in de technologie voor distributie van informatie en nieuws”, vervolgt Van Nispen. “Juist vanwege die centrale en objectieve rol, vinden we het belangrijk om de verschillende partijen met elkaar in gesprek te brengen, zoals op dit congres.” Vanwege de grote belangstelling voor het event was er een speciale Virtual Reality Room ingericht met een 360 graden VR-livestream waar deelnemers met een speciale VR-bril de sessies virtueel vanaf de eerste rij konden volgen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie