Naar inhoud

Continu bespreken van de voortgang van het werk populairder

21 procent van de Nederlandse werknemers heeft geen enkel idee wat de bedrijfsdoelstellingen zijn van de organisatie. Zij weten niet wat de koers van de organisatie is voor de komende periode. In meer dan een kwart van de gevallen (27%) worden de bedrijfsdoelstellingen één keer per jaar gepresenteerd. Veelal gebeurt dit aan het begin van het jaar. In sommige gevallen wordt er nooit meer teruggekomen op de doelstellingen die door en voor de organisatie zijn opgesteld (17%).

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.019 Nederlandse werknemers van Protime, een aanbieder van workforce-managementoplossingen. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘4 keer tijd voor goed HR-beleid: kwaliteit’.

Vooruitgang

Het bedrijf heeft vorig jaar ook onderzoek gedaan naar kwaliteit op de werkvloer. Toen zei 28 procent van werkend Nederland nog in het duister te tasten als het gaat om de bedrijfsdoelstellingen, tegenover 21 procent dit jaar. Het aantal medewerkers dat niet wordt ingelicht over de doelen neemt dus af. Daarnaast zijn er meer werknemers die zeggen dat de doelstellingen en de voortgang daarvan continu besproken worden met de manager. 23 procent van de medewerkers evalueert de bedrijfsdoelen geregeld met zowel zijn manager als met de rest van het team. Vorig jaar was dit slechts 16 procent.

Eigenaarschap

“Dat nog steeds 21 procent van de werknemers geen idee heeft van de bedrijfsdoelstellingen blijft een opvallend gegeven”, stelt Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland. “Hoe ga je de doelstellingen halen als medewerkers geen idee hebben wat er moet gebeuren om dit voor elkaar te krijgen? Dat is een kansloze missie. Gelukkig gaat het wel de goede kant op. Er wordt steeds vaker over de doelstellingen gesproken, zowel met de manager als met het gehele team. Dat is een positieve ontwikkeling. Alleen zo creëer je eigenaarschap en beweeg je de individuele medewerker om zich voor het bedrijf en zijn doelstellingen in te zetten.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Protime.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie