Naar inhoud

Continu leren draagt bij aan kwaliteit van innovatiecultuur

Als bedrijven bij willen blijven in het huidige digitale tijdperk, moeten zij het concept van continu leren omarmen. Maar hoe zorg je voor een bedrijfscultuur waarin learning centraal staat en innovatie beter mogelijk wordt gemaakt? Want het grootste obstakel voor een succesvolle digitale transformatie binnen Nederlandse organisaties is de culturele weerstand tegen verandering. Hoe kunnen bedrijven hier verandering in brengen?

Het is van belang dat werknemers de gelegenheid krijgen om gedurende hun hele carrière te leren. Dat wordt door diverse onderzoeken en rapporten ondersteund. Er zijn twee redenen waarom een cultuur van een leven-lang-leren belangrijk is. Allereerst om ervoor te zorgen dat de vaardigheden van huidige werknemers blijven voldoen aan de veranderende vraag, veroorzaakt doordat werk onder invloed van digitale ontwikkelingen verandert.

Daarnaast zijn organisaties steeds vaker op zoek zijn naar een bright mind, een enthousiaste kandidaat met groeipotentie die graag bij het bedrijf wil werken en wil blijven leren. De vaardigheden die nodig zijn voor de functie worden in dit geval door het bedrijf zelf bijgebracht. Learning brengt het kennis- en vaardigheidsniveau van nieuwe werknemers op het gevraagde niveau, het stimuleert de ontwikkeling gedurende hun hele carrière en het zorgt er zo voor dat het personeelsbestand van een bedrijf klaar is voor de toekomst.

Cultuurverandering

Een cultuur van continu leren en trainen is niet vanzelfsprekend binnen Nederlandse organisaties. Sterker nog, uit een onderzoek van IDC en Cornerstone OnDemand blijkt dat een culturele weerstand tegen verandering het meest genoemd wordt als uitdaging voor een succesvolle digitale transformatie. Maar liefst 38 procent van de Nederlandse ondernemingen heeft een cultuurverandering nodig om de ideale omstandigheden voor digitale transformatie te creëren. Een hoog percentage, vooral als je bedenkt dat 9 op de 10 Nederlandse bedrijven zich op dit moment in een digitale transformatie bevinden.

Hoe krijg je een dergelijke culturele omslag voor elkaar? Eén van de belangrijkste manieren om dit te veranderen is learning en training. Onbekend maakt immers onbemind. Zolang werknemers niet weten welke werkzaamheden tot hun toekomstige takenpakket behoren en welke vaardigheden hiervoor nodig zijn, staan ze minder open voor digitale veranderingen in hun werk. Maar als ze hier dankzij een persoonlijk trainingsaanbod beter inzicht in krijgen, verdwijnt hun afwijzende houding ten opzichte van verandering omdat ze zo een duidelijker beeld krijgen van wat er aan nieuwe vaardigheden van ze wordt verwacht.

Het learning-aanbod moet dus worden toegespitst op de benodigde vaardigheden van de toekomst. Maar minstens zo belangrijk is de vorm waarin learning en training wordt aangeboden. Nederlandse en Europese organisaties zijn nog behoorlijk traditioneel op dit vlak. Online cursussen worden bijvoorbeeld maar door 34 procent van de Nederlandse bedrijven ingezet. En een even groot percentrage heeft onboarding-programma’s om nieuwe werknemers snel hun gevraagde werkzaamheden eigen te laten maken.

Zelf beslissen

Een bedrijfscultuur die learning omarmt, biedt werknemers de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen op vlakken waar hun talent en interesse liggen. Hierin is de zelf-determinatie theorie van belang: mensen worden meer gemotiveerd en uitgedaagd als ze zelf kunnen besluiten waar ze zich in gaan verdiepen en daarbij rekening kunnen houden met hun eigen doelen. Het bedrijfsleven moet hierdoor een onderwijsrol op zich nemen. Voor de werkgever lijkt het in eerste instantie een tijdrovende investering om nieuwe werknemers direct te moeten opleiden, maar de investering betaalt zich terug: een werknemer krijgt zo de kans zich te ontwikkelen en weet welk perspectief hij heeft binnen het bedrijf. En dat leidt weer tot een hogere werknemerstevredenheid en een langere retentie.

Recruitment kan eveneens bijdragen aan het ontwikkelen van een bedrijfscultuur die openstaat voor verandering. Want ook wat werving betreft zijn Nederlandse (en Europese) bedrijven nog traditioneel ingesteld. Zo wordt er in ons land vooral intern (54%) en via vacaturebanken (54%) naar nieuw personeel gezocht. Social media – dé communicatiemiddelen van de nieuwe generatie werknemers – worden door 40 procent van de Nederlandse bedrijven ingezet in de zoektocht naar nieuwe werknemers. Door toekomstige werknemers te zoeken op de plekken waar ze zich al bevinden – of dat nou LinkedIn, Instagram of ergens anders is – kan er al een eerste stap worden gezet in het gerichter werven van nieuw talent. En wanneer al tijdens het recruitmentproces wordt gelet op eigenschappen zoals aanpassingsvermogen en digital nativeness, is het personeelsbestand van organisaties beter op de toekomst voorbereid.

Nieuwe generatie

Over de nieuwe generatie gesproken, voor millennials en generatie Z vormen perspectief dé factor die hen bindt aan een bedrijf. Het is van groot belang dat werkgevers transparant zijn. Wees duidelijk over de doelen van de organisatie, maar ook over de toekomstmogelijkheden van de kandidaat. Vooral de jongere generaties hechten hier veel waarde aan. Draai daarom niet om de hete brij heen, maar wees duidelijk en eerlijk. Millennials en generatie Z willen simpelweg weten waar zij aan toe zijn. Hoeveel uur werk je bij dit bedrijf, wat is het salaris en wat wordt er precies van je verwacht? De mogelijkheden op het gebied van training en opleiding spelen eveneens een enorme rol in hun uiteindelijke keuze voor een werkgever.

Aan de HR-afdeling de taak om ervoor te zorgen dat de ideale omstandigheden worden gecreëerd om learning mogelijk te maken. Dit gebeurt door learning centraal te stellen in alle HR-processen, van recruiting en onboarding tot talentontwikkeling. Zo zorgt HR voor een cultuur waar verandering niet meer voelt als een bedreiging. Het grootste obstakel voor innovatie binnen organisaties wordt zo weggenomen, waardoor bedrijven klaar zijn voor de digitale toekomst.

De auteur is regional sales director Benelux bij IT-dienstverlener Cornerstone OnDemand.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie