Naar inhoud

Convenience marketing als hét instrument voor personalisatie

De basis voor veel webshops wordt gevormd door digital convenience . Webwinkels voldoen anno 2020 allemaal aan een snelle levering, een hoge beschikbaarheid van producten, een goede service en een intuïtief design. Wil jij je onderscheiden? Dan is het van belang een stap verder te zetten. Dat kan met een op het individu toegesneden webshopbeleving. Hiermee bied je gemak en help je de klanten pas echt. Er zijn echter tal van redenen waarom consumenten op jouw website terechtkomen. Met een statische site die niet inspeelt op individuele behoeften, is het dus best lastig om iedere klant zo goed mogelijk door je webshop heen te leiden. Gelukkig kan data science je hierbij helpen.


Iedere consument is op zoek naar iets anders

Iedere consument is uniek en bevindt zich daardoor ook in een andere fase van de customer journey. Waar de ene consument uit nieuwsgierigheid op jouw website belandt via een generieke reclameboodschap, is de ander zich al aan het oriënteren binnen een bepaalde productcategorie. Weer een ander komt heel bewust binnen via een vergelijkingssite met als doel om een specifiek product te kopen. Om in alle situaties een persoonlijke klantbeleving te bieden, is het dus allereerst van belang om het doel van je potentiële klanten – en de bijbehorende fase in de customer journey – te achterhalen.

Voorspel de fase in de customer journey

Maar hoe achterhaal je waar consumenten naar op zoek zijn? En hoe anticipeer je daarop? Data bieden in dat traject uitkomst. Op basis van gegevens kun je namelijk inschatten in welke fase in het aankoopproces een specifieke consument zich bevindt als deze jouw webshop bezoekt. Dit kan door het analyseren van de kenmerken van de online sessie. Op welk moment van de dag bezoekt hij jouw webshop, met welk device doet hij dat en via welk kanaal is hij bij jou terechtgekomen? Deze informatie geeft al een indicatie van wat hij wil vinden binnen jouw webshop. Een prospect die bijvoorbeeld via Instagram op jouw website komt, wil waarschijnlijk liever geïnspireerd worden dan dat hij een directe koopintentie heeft. Op basis daarvan kan de relevantie verhoogd worden van de content die deze bezoeker op de site krijgt voorgeschoteld.

Online winkelen krijgt een boost door de COVID-19-pandemie

Online winkelen is voor veel consumenten als gevolg van de COVID-19-pandemie onvermijdelijk geworden. De wereldwijde epidemie heeft dan ook het online shopgedrag van Nederlanders veranderd. De helft van de Nederlandse consumenten winkelt momenteel vaker online dan voor de uitbraak van het coronavirus. Ook ouderen shoppen steeds vaker via digitale kanalen.

Dit blijkt uit een onderzoek van vergelijkingssite voor marketingbureaus Sortlist. Dit zijn de belangrijkste bevindingen van de studie:

  • Nederlanders omarmen online winkelen in grote aantallen, ongeacht de leeftijd;
  • voor alle generaties is comfort de belangrijkste reden om online te winkelen;
  • voor de oudere generatie is het verminderde gezondheidsrisico een belangrijke reden om online te winkelen;
  • Nederlanders winkelen het liefst op marktplaatsen, zoals Amazon of Zalando.
  • online winkelen wordt steeds meer een multichannel-ervaring, ongeacht de leeftijd.

Sinds de uitbraak van de pandemie in Nederland is online winkelen in volle gang. Hoewel het aantal Nederlanders dat feitelijk aankopen verricht ongewijzigd is gebleven, zegt 45 procent nu vaker online te winkelen. Driekwart zegt dat comfort de belangrijkste reden is om online te winkelen wanneer geen maatregelen van kracht zijn om de pandemie onder controle te krijgen.

Drie van de vier online shoppers geven aan dat ze graag op het internet winkelen omdat het gemakkelijk is. De helft van alle Nederlanders zegt dat een groter aanbod van producten en speciale aanbiedingen ook een motivatie is om online te shoppen. Een derde van de 55-plussers zegt dat het lagere gezondheidsrisico dat gepaard gaat met online winkelen voor hem doorslaggevend is.

De opvallende trend onder de oudere Nederlanders is dat ze online superfit zijn. Ze weten hoe ze online moeten winkelen en doen dat vaak – zelfs via hun smartphone. Van de ouderen heeft zelfs een op de drie aankopen gedaan via een webwinkel. Een derde is geïnteresseerd in het uitproberen ervan. Een overweldigende meerderheid zegt het echter leuk te vinden om naar een winkel te gaan en bezoekt daarom liever een fysieke winkel als dat mogelijk is.


Personalisatie op basis van voorkeuren

Nu je een beeld hebt van wat die bezoeker in de webshop zoekt, kun je door het analyseren van real-time clickgedrag vervolgens een individueel beeld creëren. Na enkele clicks kan een algoritme al waardevolle aanbevelingen doen. Clicks bieden enorm veel impliciete informatie over de voorkeuren en smaak van een specifieke consument. Deze kun je gebruiken om hem te voorzien van een gepersonaliseerde klantervaring. Clickt hij bijvoorbeeld vooral binnen de productcategorie jeans? Laat dan vergelijkbare jeans zien op basis van zijn voorkeuren. Zoekt hij vervolgens ook breder, bijvoorbeeld naar overhemden? Laat dan producten zien die passen bij de stijl van de broeken waar hij eerder op geclickt heeft.

Dynamische website is sleutel tot succesvolle convenience marketing

Om de hedendaagse consumenten voor je te winnen, moet je hen een zo zorgeloos mogelijke beleving bieden. Dat gebeurt het liefst door altijd de juiste en relevantste informatie of producten te laten zien, zonder dat zij daar zelf naar op zoek moeten. Een dynamische website die inspeelt op het gedrag van consumenten op basis van voorspellingen, stelt jou in staat om je webshop aan te passen aan de individuele klantreis. Zo creëer je een winkelervaring die precies aansluit op de behoeften van iedere consument. Hiermee bied je klanten meer gemak en zorg je er tegelijkertijd voor dat zij bij jou kopen en ook weer terugkomen.

Thomas van Manen is data translator & data scientist bij IT-consultacybureau Building Blocks.

Foto: Pexels

Tip: Wil jij de performance van jouw website verbeteren? Dan is de training Usability, Experience & Conversie wat voor jou!

  • In 3 dagen leer je hoe je de user experience van jouw website kunt verbeteren en de conversie kunt verhogen.
  • Ook leer je beïnvloedings- en verleidingsprincipes in de praktijk toe te passen in een online omgeving.
Lees meer over deze training ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie