Naar inhoud

Conversie hoogste prioriteit voor marketeers in e-commerce

Het opzetten van een webshop is geen garantie voor succes. Veel startende online winkels moeten al snel de digitale deuren weer sluiten. De e-commercesector is dan ook voortdurend onderhevig aan grote veranderingen. De concurrentie tussen online retailers neemt als maar toe en zet druk op onderscheidende factoren als snelheid, flexibiliteit en conversie. Bovendien passen zoekmachines continu hun algoritmes aan, waardoor zoekmachineoptimalisatie een voortdurend proces is geworden.

Voortdurende aanpassing algoritmes zoekmachines

De e-commercesector verandert in rap tempo, mede doordat zoekmachines hun algoritmes continu aanpassen”, aldus Mark Wolffenbuttel. Hij is General Manager Operations bij TIE Kinetix, aanbieder van e-commerce en channelmarketing Software-as-a-Service-oplossingen. “Retailers moeten wel mee in deze verandering, willen ze concurrerend blijven. We merken dan ook dat klanten steeds meer behoefte hebben aan advies over hoe ze optimaal rendement kunnen halen uit conversie en hoe techniek hen hierbij kan faciliteren.” Hij noemt de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van e-commerce die momenteel veel invloed hebben in de sector.

Verhogen conversie prioriteit bij marketeers

Het grote aanbod aan online retailers maakt het voor marketeers moeilijk om klanten aan hun merk te binden en verkeer naar de website te genereren. Daarom heeft het behalen van optimaal rendement uit conversie hoge prioriteit. Door nieuwe analytics-technologieën en tools voor self service zijn marketeers in staat elke dag de conversie van hun website te monitoren en bij te sturen. Het gebeurt dan ook steeds vaker dat grote organisaties geen jaarbudgetten, maar maand- of weekbudgetten aan de marketingafdeling beschikbaar stellen. Op deze manier kunnen er direct maatregelen worden getroffen wanneer de conversie tegenvalt.

Mobiel is eerste aanspreekpunt voor nieuwe en bestaande klant

Het is niet nieuw dat online platformen geschikt moeten zijn voor elk device, maar mobiel is steeds vaker het eerste aanspreekpunt met de nieuwe én bestaande klant. Wanneer de website niet is geoptimaliseerd voor mobiel, zal deze niet hoog in de zoekresultaten staan. Een geoptimaliseerde website voor mobiel vereist andere technieken, zoals een single page, waar de marketingactiviteiten op moeten worden afgestemd.

Gepersonaliseerde aanbiedingen

De tijd dat bedrijven wegkomen met enkel het verzamelen van klantdata is voorbij. Het interpreteren van klantdata en in kaart brengen van klantbehoeften middels technische applicaties, maakt het mogelijk om gerichte aanbiedingen per individu te doen. Deze gepersonaliseerde aanbiedingen vergroten de kans dat klanten aankopen doen.

Integratie systemen om snelheid te vergroten

De achterkant van een webshop is essentieel voor het succes van de organisatie. Verouderde verwerkingssystemen of niet-gekoppelde systemen beperken de flexibiliteit en efficiëntie. Zo kan een laadtijd van een webpagina die één tiende seconde korter is dan die van de concurrent al voor meer aankopen zorgen. Systeemintegratie verkort niet alleen de laadtijd van de website, maar vermindert ook foutpercentages, vereenvoudigt data-uitwisseling met handelspartners en bespaart kosten.

De term e-commerce verdwijnt

De e-commercesector is breder dan dat de naam doet vermoeden. De nieuwe term, digital commerce, is geïntroduceerd door het onderzoeksinstituut Gartner en integreert het digitale aspect, zoals mobiel, omnichannel en personalisatie, door data-analyse. Deze ontwikkeling zorgt voor een verandering in de mindset van organisaties, waarbij het niet meer gaat om enkel de techniek, maar wat ermee wordt gedaan.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie