Naar inhoud

Conversie is het sleutelwoord in e-mailmarketing

Het oudste marketinginstrument in het digitale domein is de e-mail. In de begindagen van het internet leverde dat kanaal een stortvloed aan schreeuwerige berichten. De dubbele opt-in heeft als digitale Nee-Nee-sticker dan wel voor verlichting gezorgd, maar de inbox puilt nog dagelijks uit. Alles lezen zou een dagtaak staan, selectief lezen is derhalve geboden. De e-mailmarketeer wil uiteraard niet dat zijn boodschappen ongelezen naar de prullenbak verdwijnen. Hij zoekt daarom naar verdere optimalisering van zijn berichtgeving, met als voornaamste doel de conversie te verhogen.

Tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day' heeft Ralph van den Broek een reeks goede toepassingen van e-mailmarketing in de praktijk gepresenteerd. Hij is werkzaam als marketing executive bij Copernica Marketing Software, een onderneming gericht op e-mailmarketing, marketingautomatisering en messaging-tools. Zijn presentatie samengevat in vier punten. Want sharing is caring.

1. Mobile first

Het is voor niemand een verrassing dat mobile een steeds grotere rol speelt in het leven van de gemiddelde consument. Zo wordt meer dan de helft van alle mail gelezen op de smartphone. Zorg daarom eerst dat je mailing goed wordt weergegeven op mobiel, daarna volgt de rest. Een leuk weetje in dit verband is dat Google momenteel bezig is met het uitrollen van ‘CSS media queries’ binnen Gmail. In gewone mensentaal: binnenkort worden mails in Gmail perfect weergegeven in het formaat van het apparaat van de lezer. Responsive dus.

2. Personaliseer

Relevantie telt. En schieten met hagel is zo 2015 in e-mailmarketingland. Daarom is het belangrijk om je klant beter te leren kennen, om vervolgens zo relevant mogelijk te kunnen zijn. Dit begint bij het verzamelen van data via bijvoorbeeld je CRM-systeem, klantenservice of website. Een vervolg kan bestaan uit de verdere uitbouw van dit profiel door in mailings vragen te stellen over interesses, of deze interessegebieden te analyseren per klant. Hoe relevanter, hoe beter!

3. Lekker contextueel

Pas je mail ook aan op de situatie van de ontvanger. Met andere woorden, breng de juiste content op het juiste moment. Een voorbeeld hiervan is een link naar een app in plaats van een website. Dit is met name aan de orde als je klant jouw e-mails op de smartphone opent. Of stuur berichten gebaseerd op locatie, waarin het dichtstbijzijnde filiaal worden getoond. Deze insteek zorgt voor een goede gebruikerservaring, want jij denkt tenminste wél mee met die klant.

4. Nu ff niet

Niet iedereen heeft dezelfde mediabehoeften. Laat de klant daarom keuzes maken in bijvoorbeeld de frequentie van de te ontvangen berichten. In dat geval kun je de klant laten kiezen tussen dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrieven. De één is nu eenmaal meer geïnteresseerd in je product of dienst dan de ander. En beter eens in de maand content waar de klant op zit te wachten, dan dat hij zich uitschrijft voor al je mailings.

De auteur is als digital talent verbonden aan het leerprogramma digital marketing SCHAAL+.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie