Naar inhoud

Conversieoptimalisatie door relevante inzichten te gebruiken

Het doel van het maken van een website is natuurlijk niet alleen het trekken van zoveel mogelijk bezoekers. Bovenal wordt beoogd die bezoekers de gewenste acties te laten ondernemen naar aanleiding van een call to action . Die acties kunnen variëren van het downloaden van een rapport tot het aanschaffen van een product of een dienst. Inmiddels wordt in talloze organisaties actief gewerkt aan conversieoptimalisatie. Zo worden er diverse tools en databronnen gebruikt, gebruikersonderzoeken uitgevoerd en A/B-testen ingezet om aanpassingen te valideren en om vervolgens klantgerichte optimalisaties door te voeren.

Deze activiteiten hebben natuurlijk als doel om een beter resultaat te behalen, zoals een hogere conversieratio, een sterkere omzetstijging of een verbeterde klantervaring. De leden van de expertgroep ‘Conversion Optimization’ van kennisnetwerk ShoppingTomorrow zien echter dat de beoogde resultaten met conversieoptimalisatie vaak nog niet worden behaald – alle moeite ten spijt. De bevindingen van de experts zijn vastgelegd in het gelijknamige onderzoeksrapport, dat mede mogelijk is gemaakt door e-commercebureau ISM eCompany.

Datagedreven conversieoptimalisatie

Om een beter resultaat met je website te behalen, is het essentieel om invloed te hebben op het gedrag van je websitebezoekers. In een datagedreven proces van conversieoptimalisatie bereik je deze impact door relevante inzichten te gebruiken. Het gaat dan om inzichten in het gedrag, de motivatie en behoeften van je bezoekers en potentiële klanten, de obstakels die ze ervaren en dus de kansen die er liggen voor optimalisatie. Om deze inzichten te verzamelen, moet je relevante data-analyses uitvoeren op basis van kwantitatieve en kwalitatieve databronnen, zodat je hypothesen kunt opstellen en conclusies kunt trekken over het gedrag van je bezoekers. Deze analyses kun je pas écht zinvol en succesvol uitvoeren als je weet wat je key performance indicators (KPI’s) zijn.

Tekortschieten op kennis en tijd

De experts zien dat organisaties vooral op de punten kennis en tijd tekortschieten. Deze KPI’s zijn onduidelijk, onjuist of niet afgestemd op de bedrijfsstrategie. Bovendien worden in de beperkt beschikbare tijd niet de belangrijkste analyses gedaan of er worden verkeerde conclusies aan verbonden. De expertgroep raadt aan om een KPI-model in te vullen voor je eigen organisatie, om zo inzichtelijk te krijgen welke primaire indicatoren belangrijk zijn voor je organisatie en op welke secundaire indicatoren je invloed kunt uitoefenen om bij te dragen aan het verbeteren van het bedrijfsresultaat.

Verzamelen van juiste en relevante data

Als je bedrijfsdoelstellingen en KPI’s zijn geformuleerd, ga je over tot het gericht meten en analyseren van relevante data. Het uitvoeren van data-analyses leidt tot inzichten die als brandstof dienen voor hypothesen en optimalisaties. Het is essentieel om de juiste en relevante data te verzamelen. Daarnaast voegt het combineren van databronnen een extra dimensie toe aan het beter begrijpen van het gedrag en de behoeften van je bezoekers. Door dit toe te passen in een gestructureerd en continu proces van conversieoptimalisatie verzamel je steeds meer relevante inzichten over je bezoekers en website. Zo ben je in staat om impactvolle optimalisaties door te voeren en behaal je betere resultaten met je website.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ShoppingTomorrow.

Tip: Wil je leren hoe je met de overtuigingsprincipes je bezoekers aanzet tot de gewenste actie? Dan is de training Online Persuasion wat voor jou!

  • Leer welke psychologische processen een rol spelen in het koopgedrag.
  • Verhoog je conversie door het toepassen van de belangrijkste persuasion-principes.
Lees meer over deze training ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie