Naar inhoud

Coolblue is een trendsetter door nu nieuwe winkels te openen

Het retaillandschap biedt momenteel een diffuus beeld. In supermarkten en doe-het-zelfzaken is het een drukte van jewelste, maar luxe producten en kleding worden nauwelijks gekocht. En autodealers storten zich massaal op de kruiswoordpuzzel in de krant, want bij hen is het ronduit stil. Daarnaast heeft de COVID-19-pandemie de consumenten de weg gewezen richting het online domein. De e-commercesector bloeit inmiddels als nooit tevoren.

Opvallend is dan ook dat juist Coolblue heeft aangekondigd dat het dit jaar nog meer op fysieke winkels inzet. De retailer heeft namelijk direct na de bekendmaking van de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het virus te beperken de fysieke winkels tijdelijk gesloten en zich korte tijd volledig op de online business gericht. Deze week is in Leiden echter al de dertiende winkel geopend van het meest klantgerichte bedrijf van Nederland en België met een net promoter score (NPS) van 68.

Meer fysieke winkels

Binnenkort voegt de winkelketen de flagship store in Brussel toe aan haar kanalen toe. Daarbovenop wil de organisatie nog eens vier winkels openen. De retailer verkoopt consumentenproducten in tien categorieën, van beeld en geluid, telefonie, computers en tablets, tot huishouden en wonen. Het bedrijf heeft een eigen bezorg- en installatieservice én 13 fysieke winkels in Nederland en België. In 2019 heeft de onderneming een omzet behaald van 1,5 miljard euro.

Meer beleving bieden

“We weten dat klanten vaak al een idee hebben welk product ze willen, maar het zelf eerst nog even willen ervaren”, vertelt Pieter Zwart, beginbaas bij Coolblue. “Wanneer je op zoek bent naar een televisie, wil je die eerst zelf zien. Zoek je een draadloze speaker, dan wil je even horen hoe die écht klinkt. Daarnaast willen onze klanten graag langskomen om hun bestelling op te halen, voor persoonlijk advies of reparaties.”

Eigen bezorgservice

“Die mogelijkheid willen we aan nog meer klanten in Nederland en België bieden. Daarnaast zijn onze fysieke winkels ook een uitvalsbasis voor CoolblueFietst, onze eigen bezorgservice met de fiets. Bestellingen van kleine producten in en rond de winkels worden vanuit die winkels met de fiets bezorgd.”

Geschikte winkelpanden

“Voor de verdere uitrol van fysieke winkels zoeken we naar geschikte winkelpanden van meer dan 1.000 vierkante meters. We zijn heel hard op zoek naar meer en nóg betere winkelpanden in grote Nederlandse en Belgische steden. Hiervoor richten we ons niet alleen op steden waar we nog geen winkel hebben – zoals bijvoorbeeld Almere, Breda en Hasselt – maar kijken we ook naar steden waar we al zitten – zoals bijvoorbeeld Den Haag en Rotterdam. Aan het einde van dit jaar willen we in 18 steden een winkel hebben.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en kun je analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie