Naar inhoud

Coolblue weer het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland

Als Pieter Zwart op een zolderkamer in Rotterdam samen met zijn kompanen start met Coolblue, heeft hij op dat moment twee ogenschijnlijk tegenstrijdige doelstellingen. Hij wil de status van multimiljonair bereiken én het toonbeeld van klantvriendelijkheid zijn. Een missie waarin de eindbaas met vlag en wimpel is geslaagd. De zakelijke cijfers tonen een jaarlijkse omzet die de grens van 1 miljard euro inmiddels is overstegen en dat met een gezonde winst. En consumenten hebben de online en offline retailer net als vorig jaar gekozen tot het 'Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland' .

Klantverwachtingen overtreffen

Vrijwel iedereen in Nederland kan bij het koffieautomaat een positieve anekdote delen over Coolblue. Dat loopt uiteen van een vriendelijke monteur die net iets meer doet dat van hem verwacht wordt, via een handgeschreven persoonlijke felicitatie tot een pakketje dat toch nog op tijd is geleverd op pakjesavond. ‘Alles voor een glimlach’, en die slogan weet het bedrijf iedere keer waar te maken. Of liever gezegd, dat doen de medewerkers, die telkens opnieuw de verwachtingen van de klant weten te overtreffen.

Nog hogere waardering

“Dit jaar spreken de Nederlandse consumenten een nog hogere waardering uit voor Coolblue dan vorig jaar”, vertelt Gerrit Piksen. Hij is senior research consultant bij SAMR Marktvinders en in die hoedanigheid ook projectmanager van de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. “Deze prijs voor het tweede jaar op rij winnen, is een prestatie die eerder alleen door Jumbo is geleverd in de begindagen van het consumentenonderzoek.”

Eenvoud en gemak bieden

“Ook dit jaar weet Coolblue bedrijven als Van der Valk en de Efteling achter zich te laten”, duidt Gerrit Piksen. “Opvallend, omdat dat juist bedrijven zijn waar de beleving centraal staat. De verklaring hiervoor is dat de winkelformule van Pieter Zwart, naast het bieden van operational excellence, de klant weet te verrassen met subtiele gebaren. Bovendien beseft de retailer dat de hedendaagse consument verlangt naar eenvoud en gemak in de overvloed aan aanbod en informatie.”

Top 10 klantvriendelijkheid

De top 10 van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2018 ziet er als volgt uit:

  1. Coolblue
  2. Van der Valk
  3. Efteling
  4. bol.com
  5. PLUS
  6. Jan Linders
  7. ANWB
  8. Bijenkorf
  9. Rituals
  10. 123inkt.nl

Overzicht branchewinnaars

De branchewinnaars van 2018 zijn:

  • Bank: Rabobank
  • Energie: Greenchoice
  • Leisure: Van der Valk
  • Retail: Coolblue
  • Supermarkt: PLUS
  • Telecom: T-Mobile
  • Openbaar vervoer: RET
  • Verzekeringen: Centraal Beheer

Overzicht branchescores 2013-2018

Klantvriendelijkste medewerker

Francy de Poorter is uitgeroepen tot ‘Klantvriendelijkste Medewerker 2018’ door klantenexperts Egbert Jan van Bel en Bas Hoogland. Zij roemen de vanzelfsprekendheid waarmee de kassamedewerkster van PLUS Ton Henst in Best oprechte interesse in haar klanten toont. De hoge mate van klantvriendelijkheid ziet de directie van de supermarktketen terug in de resultaten, want de winkel is binnen de formule een echte topspeler.

Omvangrijkste verkiezing

De prijs voor het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland wordt sinds 2007 uitgereikt en is een initiatief van marktvindersbureau SAMR en Beeckestijn Business School. Egbert Jan van Bel is met zijn bestseller ‘Kloteklanten’ grondlegger van de verkiezing. Eerdere edities zijn gewonnen door ANWB, Jumbo (2x), IKEA, Landal GreenParks, DA Drogisten, Miss Etam, PLUS en Simyo. Aan de verkiezing gaat een continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten vooraf. In 2018 zijn er ruim 50.000 waarnemingen vastgelegd. In totaal zijn ruim 220 bedrijven beoordeeld en daarmee is deze krachtmeting de grootste verkiezing van Nederland.

De ontwikkelingen in 10 jaren onderzoek naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland heeft Egbert Jan van Bel vastgelegd in 'Kloteklanten 3.0'. In het boek komen tevens vijf Nederlandse organisaties die uitblinken in klantvriendelijkheid aan het woord. Tijdens ÇustomerTalk Live: Kloteklanten' geven Egbert Jan van Bel en Gerrit Piksen een toelichting op hun bevindingen. Bovendien deelt Mister Klantvriendelijkheid Bas Hoogland dan zijn visie. Daarnaast is Egbert Jan van Bel een van de sprekers tijdens 'Lead Generation in 1 Day'. Bezoekers aan deze events ontvangen ook een exemplaar van zijn nieuwste boek.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie