Naar inhoud

Coronacrisis zorgt voor stijging bezoekersaantallen webshops

De coronacrisis heeft de digitale transformatie in Nederland in een stroomversnelling gebracht. Zo vinden meetings – zowel zakelijk als privé – als bijna vanzelfsprekend momenteel vooral via virtuele kanalen plaats en schaffen steeds meer consumenten hun benodigdheden online aan. Nederlandse webwinkels hebben sinds het coronavirus dit land heeft bereikt de bezoekersaantallen inmiddels met 8 procent zien stijgen. Vooral de website van Amazon, de e-commercereus die in maart 2020 zijn Nederlandse webshop heeft geopend, kent een sterk groeiend aantal bezoekers.


Gevolgen van coronacrisis

Dit leert een onderzoek van onlinemarketingplatform SEMrush. De meerderheid van alle webwinkels die in Nederland actief zijn, heeft sinds de uitbraak van het virus in dit land een flinke groei van het aantal bezoekers gezien. Het gemiddelde bezoekersaantal is in maart 2020 ten opzichte van februari 2020 met 8 procent gegroeid. Verder blijkt het aantal zoekopdrachten naar online shoppen in die periode met maar liefst 1.275 procent gestegen te zijn.

Bezoekersaantallen webshops

Webshops als AH en Coolblue hebben een groei laten zien van 15 procent. De gemiddelde toename van het aantal bezoekers is bij andere online winkels met 6 procent iets bescheidener. Die aanwas is bijvoorbeeld ook zichtbaar bij marktleider bol.com. Dit platform heeft het aantal webwinkelbezoekers zien stijgen van bijna 80 miljoen in februari van dit jaar naar haast 85 miljoen een maand later.

Belangstelling voor Amazon

De grote uitschieter in de Nederlandse e-commercesector is Amazon. De puissant rijke eigenaar Jeff Bezos heeft pas een maand geleden de virtuele deuren van de Nederlandse webshop geopend. Dit heeft natuurlijk veel nieuwsgierige Nederlandse consumenten getrokken, die allemaal een blik wilden werpen bij deze nieuwe online retailer op de Nederlandse markt. Het aantal unieke bezoekers aan dit platform is tussen februari en maart van dit jaar gegroeid van 490.785 naar 1.071.490, een groei van 118 procent.

Zoekopdrachten online shoppen

Ook het aantal zoektochten naar online shoppen van Nederlanders is gegroeid. Die toename in maart ten opzichte van februari dit jaar bedraagt 800 procent. De zoekopdrachten ‘Online shoppen’ en ‘Online boodschappen doen’ hebben voor deze stijging gezorgd. Voor de coronacrisis lag het gemiddelde aantal zoekopdrachten met deze begrippen maandelijks op ongeveer 1.700 en in maart was dit aantal 14.300.

Verandering gedragspatronen

“De uitbraak van het coronavirus heeft niet alleen ernstige gevolgen gehad voor de gezondheid en het welzijn van mensen over de hele wereld, maar het heeft ook invloed gehad op hun gedragspatronen en dagelijkse routines”, stelt Olga Andrienko, global marketing head bij SEMrush. “Het heeft namelijk een rimpeleffect veroorzaakt dat de hele wereldeconomie beïnvloedt.”

Traffic e-commercedomein in Nederland

Domein

Februari 2020

Maart 2020

Groei

bol.com

79.980.001

84.898.862

6%

ah.nl

23.289.038

26.860.119

15%

coolblue.nl

17.321.071

19.898.360

15%

aliexpress.com

14.403.712

15.659.219

9%

mediamarkt.nl

12.464.827

13.862.973

11%

booking.com

12.115.429

12.570.414

4%

zalando.nl

10.492.371

11.722.109

12%

wehkamp.nl

11.299.656

11.757.312

4%

hema.nl

8.113.808

8.413.153

4%

action.com

8.157.426

8.430.703

3%

thuisbezorgd.nl

6.637.237

7.242.543

9%

blokker.nl

5.099.220

5.458.020

7%

hm.com

4.642.669

4.525.821

-3%

conrad.nl

1.779.347

1.920.700

8%

amazon.nl

490.785

1.071.490

118%

bijenkorf.nl

48.589

60.265

24%

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie