Naar inhoud

Corporate omgeving staat marketing vaak in de weg

NAARDEN – De juiste marketingstrategie kiezen of een goede uitvoering hiervan zijn een stuk lastiger in een corporate omgeving, dan in kleine flexibele organisaties. Dit was de belangrijkste conclusie die naar voren kwam tijdens een sessie met topmarketeers en crm-managers van onder andere ING, Landal, KPN en Thomas Cook, georganiseerd door softwareleverancier Teradata en dienstverlener Crystalloids. Customer Talk was aanwezig en doet  verslag van de hedendaagse issues van marketeers.

Hoewel de bijeenkomst gericht was op real-time marketing, kwam al snel naar boven dat de wens of noodzaak voor real-time marketing (en voor sommigen is near real-time al voldoende) eigenlijk geen issue is. Bij de meeste aanwezigen spelen corporate issues een belangrijkere rol in het wel of niet slagen van veranderingen in aanpak van marketing. De aanwezige marketeers die niet in corporate omgeving werkten, gaven aan geen last van te hebben van corporate issues en zich daardoor  echt op strategie en goede uitvoering konden richten.

“De organisatie en structuur is vaak het obstakel waar we tegenaan lopen bij verandering van marketing”,  aldus één van de marketeers. Met als voorbeeld de wens om real-time marketing te implementeren in een organisatie. ”Op strategisch niveau bedenken is één ding, maar deliverability is iets anders. Daar gaat het vaak mis”, aldus een ander. Vaak is het niet uitvoerbaar, omdat er in een organisatie geen goede programmastructuur is, of omdat er nog te veel traditionele marketeers aanwezig zijn. Er komen creatieve voorbeelden naar voren om bepaalde corporate issues te passeren. Zo vertelde een marketingdirecteur dat zijn uitdaging was om de it-afdeling te omzeilen, omdat deze zijn strategie en doelen in de weg zat. Hij deed dit bijvoorbeeld door alleen kleine projecten te doen en deze zelf uit te voeren. Liever tien miniprojecten dan één groot project met it.

Een andere marketeer wil graag van een productgerichte organisatie naar een klantgerichte organisatie. Dit zou echter betekenen dat de hele inkoop en supply chain van de organisatie moet veranderen om customer driven te worden. Zoiets moet vanuit management gedragen worden, het liefst zelfs geïnitieerd. Deze worsteling met het management staat vaak niet in een business case van een chief marketing officer.

Management en de omvang of complexiteit van een organisatiestructuur zijn volgens de aanwezige marketeers dan ook de grootste uitdagingen om in een veranderende markt succesvol te kunnen zijn met marketing. Bedrijven als Zappos zijn om die reden dan ook aan het experimenteren met andere organisatiestructuren om door groei van de onderneming niet geconfronteerd te worden met dit soort corporate issues.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie