Naar inhoud

COVID-19 belangrijke katalysator voor transformatie van zorg

“De coronacrisis toont heel duidelijk de noodzaak aan van een ingrijpende transformatie van de Nederlandse gezondheidszorg. Hoewel de zorg in dit land de klap van de transitie als gevolg van de COVID-19-pandemie in vergelijking met andere landen krachtig heeft opgevangen, is deze goede ad-hoc-reactie niet heel lang vol te houden De veerkracht en flexibiliteit vanuit de sector waren en zijn bewonderingswaardig. De zorg moet echter in belangrijke mate digitaliseren om de kwaliteit en betaalbaarheid op peil te houden en pandemieën als COVID-19 de baas te kunnen.”

Dit stelt Anna van Poucke, partner bij KPMG, naar aanleiding van de publicatie van onderzoeksrapport ‘Wie doet het met wie in de zorg in tijden van crisis’ door de accountants- en adviesorganisatie.

“Naast alle nadelen kan COVID-19 de Nederlandse zorg ook veel winst brengen. Een verregaande digitalisering én een betere benutting van de zorgcapaciteit zijn essentieel om toekomstbestendig te kunnen zijn. De overheid en de verzekeraars moeten nú fors investeren in de digitalisering van de zorg. Een mogelijke tweede golf van COVID-19-besmettingen is alleen op te vangen door een maximale – digitale – transformatie van de Nederlandse zorg.”

Veel te breed scala aan zorg

“Uit onze jaarlijkse analyse van de gezondheidssector in Nederland blijkt dat een groot deel van de Nederlandse ziekenhuizen nog altijd een veel te breed scala aan zorg biedt. Het sterk geïntegreerd aanbieden van zowel chronische, electieve zorg als acute, intensieve zorg maakt het complex om de juiste zorg op de juiste plek te organiseren. Voorafgaand aan de coronacrisis was een voorzichtige verschuiving te zien in de zorgverlening tussen de verschillende zorgaanbieders. Uiteindelijk moeten in de toekomst verschillende zorgaanbieders ontstaan, gebaseerd op de zorgvraag.”

“Op deze manier komt elk type organisatie meer in zijn kracht te staan en verschuift de zorg logischerwijs naar de juiste plek. COVID-19 maakt de noodzaak om de verschillende typen zorg beter te scheiden alleen maar urgenter. Met een goede scheiding van acute, intensieve zorg en chronische, electieve zorg was er bijvoorbeeld een veel minder grote wachtlijst ontstaan, omdat de electieve zorg beter doorgang had kunnen vinden in schone locaties. Het komend jaar wordt een uitdagend jaar worden voor de Nederlandse gezondheidszorg, want we zijn er nog lang niet.”

“Met een mogelijke tweede en derde golf moeten ziekenhuizen niet alleen voldoende capaciteit hebben. Om efficiënt te werken moeten ze ook COVID-19- patiënten en niet-COVID-19-patiënten scheiden om besmettingen binnen ziekenhuizen te voorkomen, moeten ze zorg leveren binnen de anderhalve-meter-normen en het stuwmeer wegwerken van zorg dat er nog steeds is. Daarnaast is het nodig om door de hele zorgketen heen programma’s te ontwikkelen en te leveren voor herstelzorg aan ex-COVID-19-patiënten.”

Flexibiliteit vasthouden

“Het is van groot belang dat Nederland de flexibiliteit van de COVID-19-tijd vasthoudt. De zorg blijft de komende maanden of jaren – tot de komst van een vaccin – onder druk staan. COVID-19 heeft laten zien dat digitalisering in de zorg echt mogelijk is. Wij zagen de digitale deur de voordeur van de zorg worden. Het is van groot belang dat deze ontwikkeling doorzet en wij de zorg houdbaar en betaalbaar kunnen houden. Veel zorg kan ook op langere termijn digitaal geleverd worden.”

“Denk aan controleconsulten na een operatie, digitale controles van bloedruk of andere zaken, preoperatieve spreekuren. Als we moeite doen, kan op korte termijn zo’n 35 procent van de zorg gedigitaliseerd worden. Op langere termijn kan dat nog wel veel meer worden, als we bijvoorbeeld artificiële intelligence inzetten. We zien nu al landen waar ze een deel van het verpleegkundige proces gedigitaliseerd hebben. Als we dat ook in Nederland inzetten, lossen we tegelijkertijd een deel van de arbeidsmarktproblematiek op.”

Digitale transformatie moet druk op zorg wegnemen

“Overigens wekt het verbazing dat veel financiële steun naar de grote bedrijven gaat. De zorg – waar de echte prestaties zijn geleverd in de afgelopen maanden – heeft er namelijk behoorlijk veel moeite voor moeten doen om naar een goede financiële afronding te komen. Daar zijn we nu gelukkig voor de korte termijn redelijk uit. Maar we zijn er nog lang niet.”

“Als de coronacrisis ons één ding heeft geleerd, is dat we de druk op de zorg alleen kunnen oplossen door – digitale – transformatie. Daar is financiële ruimte voor nodig. Van het geld dat we nu uitgeven om bedrijven te laten overleven, moet een deel naar de zorg om die ook voor de toekomst in de lucht te kunnen houden. We hebben in de afgelopen maanden gezien hoe belangrijk de zorg is voor onze maatschappij en economie. Daar moeten we blijvend in investeren.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie