Naar inhoud

COVID-19-crisis leidt tot solidariteit in het bedrijfsleven

Nu de maatregelen rondom de bestrijding van het coronavirus ook in Nederland serieuze vormen hebben aangenomen, werken Nederlanders daar waar mogelijk thuis. Naast de keerzijde van de sociale onthouding betekent dit ook een sterke toename van het digitale verkeer in Nederland. Dit zorgt voor een zware belasting van IT-infrastructuren. Daarnaast leidt de pandemie tot een toenemend beroep op medewerkers bij de klantenservice van organisaties. Gelukkig krijgen zij in geval van nood vanuit diverse kanten kosteloze hulp aangeboden. Want de COVID-19-crisis leidt tevens tot solidariteit in het bedrijfsleven.


Gratis verdubbeling van de internetbandbreedte

Zo stelt datacenter BIT kosteloos dubbele bandbreedte beschikbaar voor zijn klanten. De organisatie treft proactief deze maatregel in verband met een grote hoeveelheid thuiswerkers door het de crisis rondom het coronavirus. Wanneer er veel mensen vanuit huis werken, worden internetverbindingen zwaarder belast. Daardoor lopen organisaties tegen bandbreedtebeperkingen aan. Een verdubbeling van de bandbreedte zorgt dat IT-applicaties die gehost worden vanuit de datacenters van het bedrijf, zoals een systeem voor customer relationship management (CRM) en remote werkplekken, beschikbaar zijn en blijven voor de klanten.

“Waar het technisch mogelijk is, verdubbelen we de bandbreedte voor klanten – in ieder geval tot 1 mei 2020”, vertelt Wido Potters, manager sales & support bij BIT. “Met deze maatregel zorgen we ervoor dat er bij klantorganisaties op grote schaal remote gewerkt kan worden. Op deze manier willen we bijdragen aan het voorkomen of in ieder geval beperken van de maatschappelijke gevolgen van het COVID-19-virus.”

Gemeente Tiel profiteert al van deze maatregel. “Naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus hebben wij intern onderzocht of ons netwerk grote aantallen thuiswerkers kan ondersteunen”, zegt Sibrand van Minnen, netwerksysteembeheerder bij Gemeente Tiel. “We ontdekten al snel dat de bandbreedte een van de bottlenecks zou worden. Daarom hebben we contact opgenomen met BIT om te informeren naar de mogelijkheden. Het bedrijf gaf aan de bandbreedte te kunnen verdubbelen en daarvoor zouden ze de kosten voor ons op een rij zetten. Na een paar minuten werd ik teruggebeld met de mededeling dat dit kosteloos werd uitgevoerd.”

Kosteloze ondersteuning bij toename supportvragen

Een ander voorbeeld is IT-detacheerder PEAK-IT. Het bedrijf heeft een IT-hulplijn die kosteloos ondersteuning biedt tijdens de crisis rondom het coronavirus bij exorbitante toename van supportvragen. Gesignaleerd is dat het aantal servicedeskvragen extreem toeneemt door een grote hoeveelheid thuiswerkers. De support moet daarom remote worden geleverd. Servicedesks die overspoeld worden met vragen, kunnen deze hulplijn inschakelen voor assistentie.

Organisaties kunnen zich melden via de website van de organisatie. Vervolgens vindt er een intake plaats om het werkveld van de servicedesk in kaart te brengen. Denk hierbij aan het aantal gebruikers, met welke systemen het bedrijf werkt, tijdstippen waarop de servicedesk normaliter beschikbaar is en of het gaat om een nationale of internationale desk. Hierna wordt kosteloos een team beschikbaar gesteld dat ondersteuning biedt.

“Veel organisaties verzochten of verplichtten medewerkers om thuis te werken”, duidt Richard Stassen, director operations bij PEAK-IT. “Na de aangekondigde maatregelen vanuit de overheid zal dit aantal flink toenemen. Dit heeft een grote impact op IT-afdelingen en servicedesks. De vraag is of deze afdelingen daar wel klaar voor zijn. Met dit initiatief ondersteunen wij bedrijven die hierop nog niet of niet optimaal zijn ingericht.”

Gratis video-oplossing voor recruitmentdoeleinden

In Frankrijk heeft Cédric O, als staatssecretaris verantwoordelijk voor het digitale verkeer in dat land, technologiebedrijven opgeroepen zich te mobiliseren. CleverConnect, een IT-dienstverlener op het gebied van humanresourcesmanagement, heeft aan deze oproep gehoor gegeven door de video-oplossing Visiotalent Live gratis beschikbaar te stellen aan organisaties. Deze module biedt recruiters en sollicitanten de mogelijkheid om per video af te spreken, zonder dat er software geïnstalleerd hoeft te worden. Meerdere mensen kunnen tegelijkertijd verbonden worden om een kandidaat te ontmoeten.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie