Naar inhoud

COVID-19 legt de businessproblemen met oudere software bloot

De COVID-19-pandemie heeft de digitalisering binnen bijna alle sectoren versneld. Waar de informatietechnologie (IT) al één van de belangrijkste zakelijke enablers was, zijn bijna alle organisaties nu volledig afhankelijk van een digitale werkwijze – zowel intern als in de omgang en dienstverlening naar klanten. Deze digitale versnelling legt een gigantisch druk op IT-afdelingen. Waar het eens een groot probleem was wanneer een webshop, website, app of klantportaal enkele minuten downtime had, is het nu nog crucialer omdat de business letterlijk stil ligt. De digitale kant van een bedrijf is niet meer een cruciaal onderdeel, maar het énige onderdeel in veel branches.

Deze druk op IT-afdelingen laat ineens zien dat de oudere software, applicaties en systemen die voorheen nog voldeden niet meer voldoen in een wereld waarin alles digitaal moet. Elk stuk bedrijfssoftware is een product van de tijd en de omgeving waarin het is gemaakt. Dit lijkt logisch voor oude softwaremethodologieën die de onderhoudsfase zien als het einde van de software delivery lifecycle – oftewel, geen continue doorontwikkeling.

Drie soorten businessproblemen veroorzaakt door verouderde softwareapplicaties

Zelfs wanneer software perfect wordt onderhouden en sommige functies in de loop van de tijd zijn toegevoegd om aan een aantal voorheen onbekende vereisten te voldoen, komt er een tijd dat de wereld rondom die software simpelweg zo erg is veranderd dat deze verouderd begint te raken. Dit uit zich doordat de software niet langer snel kan worden aangepast aan nieuwe vereisten. Als dit gebeurt, kan de verouderde software een aanzienlijke impact hebben op de organisatie en tot tal van problemen leiden.

1. Toenemende operationele kosten en onderhoudskosten

Net als de mens vertoont oude software steeds meer scheuren en mankementen naarmate de tijd vordert. Het onderhoud neemt toe en het kost simpelweg meer en meer geld. Sommige software is geschreven om te worden uitgevoerd op specifieke hardware. Dit kan van alles zijn – van een point-of-sale-apparaat tot een mainframe. Er doen zich problemen voor als deze hardware na een bepaalde tijd niet meer werkt en moet worden vervangen. Het vinden van reserveonderdelen voor oudere apparatuur kan een moeilijk en kostbaar proces zijn.

Ook de mensen die met deze code en oude technologieën uit de voeten kunnen, wordt schaarser en schaarser. Stel je voor dat je huidige developer, die de software ooit heeft gemaakt, zijn carrière voortzet bij een andere organisatie. Dan heb je een probleem, want er zijn niet veel IT’ers meer die kunnen wat hij kon. Daarnaast betekent schaars ook duur en moeilijk te vinden. Hoe langer er wordt doorgebouwd op oudere software, des te complexer de code vaak wordt. Het oplossen van problemen wordt daarmee moeilijker en duurt langer.

2. Meer druk op het kaartenhuis

De software die in het verleden ontwikkeld is, heeft inmiddels allerlei nieuwe functies gekregen die er bovenop gebouwd zijn. Dit leverde altijd al wel problemen op waarbij de implementatie van één nieuwe functie bijvoorbeeld zorgde voor problemen – bugs – op vijf andere plekken binnen het systeem. Nu de druk op IT nog hoger wordt en elke businessafdeling continu om innovatie en nieuwe functies of integraties vraagt, dreigt het kaartenhuis om te vallen. Zie het als een flatgebouw waarvan de fundering verouderd is, maar die continue in de hoogte wordt doorgebouwd. Zo komt er meer gewicht op die fundering en nadert het moment waarop de flat omvalt.

3. Oudere software biedt weinig innovatievermogen

Bedrijven willen misschien uitbreiden naar nieuwe markten of producten aan hun portfolio toevoegen. Als bijvoorbeeld een warehousing-systeem niet bestand is tegen nieuwe soorten producten, kan dit de capaciteit van een bedrijf om in te spelen op veranderende marktvragen ernstig belemmeren. De recente COVID-19-uitbraak en aanverwante economische maatregelen hebben het belang benadrukt van het kunnen werken vanuit huis.

Oudere software zonder netwerkmogelijkheden kan een ernstig probleem vormen voor organisaties die door deze maatregelen worden getroffen. Scholen die geconfronteerd worden met een onmiddellijke behoefte om thuis studeren te vergemakkelijken, kunnen ernstig worden belemmerd in hun educatieve effectiviteit als ze niet snel video conferencing-systemen kunnen integreren in hun applicatielandschap.

Ook de e-commercesector ervaart momenteel een hoge druk. Van leveranciers van digitale goederen zoals games en films tot aan supermarkten, het is voor bijna elke onderneming een noodzaak geworden om online producten te verkopen. Zo moeten actuele voorraden per application programming interface (API) beschikbaar worden gesteld en moet automatisch bestellen mogelijk worden gemaakt. Zonder de mogelijkheid om online te verkopen, blijft een steeds grotere bron van inkomsten onbenut en kan het imago van het bedrijf eronder lijden als concurrenten als moderner worden ervaren.

Het effect van deze problemen

Wat deze problemen met elkaar gemeen hebben, is dat deze een organisatie zowel direct als indirect kunnen beïnvloeden. Directe effecten zijn voelbaar en meetbaar voor het bedrijf zelf en betreffen gemiste inkomsten, hoge kosten en toenemende risico's. Het indirecte effect van deze problemen op een bedrijf of instelling is dat deze concurrentienadeel veroorzaken in vergelijking met concurrenten die een moderner IT-landschap hebben.

Hierdoor kunnen ze kosten besparen, meer inkomstenbronnen aanboren en sneller reageren op veranderende marktomstandigheden. Kortom, dit is het moment om na te denken over modernisering van je verouderde software, applicaties of systemen.

Jasper Baljeu is senior consultant bij IT-consultancybureau Devoteam.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie