Naar inhoud

COVID-19-pandemie vergroot druk op IT door tweeledige focus

De COVID-19-pandemie heeft IT-managers in een onzekere en uitdagende positie geplaatst. Zij moeten namelijk hun organisatie draaiende houden, terwijl tegelijkertijd wordt verwacht dat ze met minder middelen initiatieven voor de digitale transformatie versnellen. De pandemie vergroot de druk op hen door een tweeledige focus op de ondersteuning van de thuiswerkers en de urgente digitale innovatie.

Dat blijkt uit een onderzoek onder IT-leiders in Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika, dat recent is uitgevoerd door IT-dienstverlener Mendix. De resultaten van het onderzoek schetsen een beeld van de uitdagingen waarmee IT te maken heeft, terwijl bedrijven proberen toe te werken naar het nieuwe normaal.

Omslag naar thuiswerken

De lockdown heeft veel ondernemingen gedwongen om de manier te veranderen waarop ze zaken doen. Met name IT-leiders spelen hierbij een cruciale rol door ervoor te zorgen dat medewerkers op afstand worden ondersteund en de organisatie door blijft draaien. Hoewel de meeste IT-afdelingen al vóór de coronacrisis plannen voor business continuity hadden inclusief voorzieningen voor thuiswerken (70%), heeft bijna de helft van de respondenten (43%) tenminste een deel van zijn focus verlegd naar het beter ondersteunen van thuiswerken in een volledig virtuele omgeving.

Dit mandaat voor thuiswerken heeft ertoe geleid dat meer dan de helft van de bedrijven (54%) zijn digitalisering versnelt, inclusief een grotere adoptie van de cloud (62%). Deze abrupte verschuiving naar werken op afstand blijkt een verplichte proeftuin voor meer agile en verbonden medewerkers en initiatieven voor digitale transformatie.

Uitstel van IT-projecten

IT-leiders zien zich genoodzaakt hun prioriteiten te verleggen naar het ondersteunen van werken op afstand. Dit vormt een obstakel voor innovatie. Zo geeft 70 procent van de respondenten aan IT-projecten te moeten uitstellen vanwege de lockdown, deels vanwege budgetbeperkingen (32%) of een kleiner team met minder vaardigheden (19%). Voor bijna een derde (31%) van de respondenten heeft de noodzaak om het thuiswerken te ondersteunen ertoe geleid dat meer dan de helft van de tijd van het IT-team wordt besteed aan het oplossen van hieraan gerelateerde uitdagingen.

Met minder tijd en minder middelen om te innoveren, worden bedrijven uitgedaagd om naar nieuwe technologieën te kijken om de benodigde applicaties te leveren. Hoewel het ontwikkelen van apps voor remote access voor medewerkers de belangrijkste prioriteit is (28%), kijken bedrijven naar een breed scala andere applicaties. Zo onderzoekt 21 procent COVID-19-gerelateerde apps, applicaties voor samenwerking (14%) en toepassingen voor digitale klantinteractie (12%).

Dit zijn allemaal belangrijke aandachtsgebieden. Slechts 14 procent van alle respondenten geeft aan dat genoodzaakt te zijn alle innovatieprojecten op te schorten. Voorheen duurde het vele maanden om dit soort applicaties te ontwikkelen, was uitgebreide kennis van programmeren nodig en een team softwareontwikkelaars, dat iedere functie moest ontwerpen voordat de app beschikbaar werd gesteld aan de business.

Digitalisering versnellen met low-code

IT-leiders staan voor de lastige taak om nieuwe manieren te vinden om alle thuiswerkende medewerkers te ondersteunen, terwijl ze tegelijkertijd innovatieve oplossingen moeten ontwikkelen die tegemoet komen aan de uitdagingen van klanten en de business. Om dit op elkaar te kunnen afstemmen, is het van strategisch belang dat bedrijfskritische applicaties niet alleen de verantwoordelijkheid zijn van een klein deel van de organisatie.

Voor een derde van de respondenten is een betere technologie voor een efficiëntere en snellere ontwikkeling van applicaties de hoogste prioriteit. Dit wordt belangrijker gevonden dan voorbereid zijn op werken op afstand en het uitbreiden van kanalen voor customer engagement.

Voor IT-leiders die op zoek zijn naar een oplossing om meer samenwerking met de business mogelijk te maken, is low-code-softwareontwikkeling cruciaal. Met low-code kunnen ontwikkelaars van verschillende niveaus op een visuele manier met behulp van drag-and-drop-componenten, snel applicaties voor web en mobiel creëren. Hierdoor kunnen niet-technische ontwikkelaars meewerken aan de creatie van de apps, terwijl professionele ontwikkelaars zich kunnen focussen op innovatie.

Vooravond nieuwe werkplek

“We staan aan de vooravond van een nieuwe werkplek, waar medewerkers op afstand vanaf elke locatie kunnen samenwerken aan projecten en samen kunnen innoveren”, stelt Johan den Haan, chief technology officer bij Mendix. “Dit plaatst het IT-team in een uitdagende positie, waarin het een meer agile team moet ondersteunen en tegelijkertijd digitale transformatie moet versnellen. Dit is geen keuze meer, het is een noodzaak en het vereist een nieuwe benadering van applicatieontwikkeling.”

“Low-code biedt een platform waar ontwikkelaars met elk vaardigheidsniveau kunnen samenwerken aan applicatieontwikkeling, ongeacht hun technische inzicht. Dit zorgt voor een snellere ontwikkeling van bedrijfskritische en innovatieve apps voor de post-COVID-19-wereld, waarbij de business en domeinexpertise van citizen developers wordt gecombineerd met de kennis van het IT-team om samen de toekomst van werk te creëren.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie