Naar inhoud

COVID-19 versnelt de adoptie van intelligente automatisering

Ontegenzeggelijk heeft de COVID-19-pandemie de digitale transformatie in organisaties over de hele wereld versneld. Thuiswerken is een nieuwe standaard geworden en alle lagen van de bevolking hebben de mogelijkheden van e-commerce inmiddels ontdekt. Bedrijven en instellingen maken bovendien in toenemende mate gebruik van gerobotiseerde procesautomatisering en andere intelligente automatiseringstechnologieën om nieuwe businessmogelijkheden en de marktdruk als gevolg van de pandemie aan te pakken. Toch leeft nog steeds de overtuiging dat een mensgerichte benadering cruciaal is voor succesvol werken in de toekomst.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘The Future of Work – A Pandemic Spotlight’. Het rapport is opgesteld door onderzoeks- en consultancyorganisatie Forrester in opdracht van UiPath, marktleider op het gebied van robotic process automation (RPA). Aan het onderliggende onderzoek – uitgevoerd in mei 2020 tijdens het hoogtepunt van de pandemie – hebben 160 beslissingsbevoegden uit verschillende bedrijfstakken deelgenomen. Zij zijn afkomstig uit Duitsland, Frankrijk, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika.

Versnelde digitale transformatie

Uit het onderzoek blijkt dat de uitbraak van het coronavirus heeft gezorgd voor een versnelling van de digitale transformatie en een stijging van de investeringen in automatiseringstrajecten. De afgelopen maanden hebben wereldwijd meer digitaliseringsprocessen plaatsgevonden dan in de voorgaande vijf jaar. Intelligentie automatiseringstechnologieën, waaronder robotic process automation, ondersteunen en versterken deze golfbeweging.

Bijna de helft van de deelnemers aan het onderzoek (48%) is het komende jaar van plan de RPA-uitgaven te verhogen. Zij doen dat om:

  • de flexibiliteit, diversiteit en veerkracht in de supplychain te vergroten (83%);
  • de buitengewone kostendruk aan te pakken door taken op de backoffice en in de operatie te automatiseren (80%);
  • de medewerkers te ondersteunen die thuis of elders buiten het kantoor werken (75%).

Versterkte mensgerichte aanpak

Automatisering is noodzakelijk om de economische uitdagingen na de pandemie aan te pakken, maar vereist wel een mensgerichte aanpak. 75 procent van de respondenten zegt dat zijn medewerkers matig tot zeer bezorgd zijn over hun vermogen om hun werkzaamheden succesvol uit te voeren. Dit is het gevolg van de automatisering en de stress gerelateerd aan de pandemie.

Daarom is het van essentieel belang voor organisaties om in ruime mate mogelijkheden voor bijscholing en omscholing op het gebied van automatisering aan te bieden. Op deze manier krijgen medewerkers vaardigheden die nodig zijn om te gedijen in de toekomst van het werken en wordt het potentieel van de investeringen in automatisering gemaximaliseerd.

Opleidingsmogelijkheden aanbieden

60 procent van de besluitvormers onderschrijft dat het verstrekken van werkplekcertificeringen voor overdraagbare digitale en machinale vaardigheden de medewerkers ondersteunt om de mogelijke effecten van de automatisering te behappen. Bovendien bereidt dit hen voor op het toekomstige werk. Organisaties dienen daarom een post-pandemische medewerkersbeleving te ontwikkelen door opleidingsmogelijkheden te bieden en de gezondheid van hen te bewaken.

“De pandemie heeft de wereld overduidelijk op zijn kop gezet en deze schok heeft de opmars van organisaties richting het toekomstige werken enorm versneld”, stelt Tom Clancy, senior vice president learning bij UiPath. “Automatisering is naar voren gekomen als een onschatbare troef voor bedrijven en instellingen om deze veranderende manier van werken te omarmen. Het is nu tijd om te automatiseren.”

Digitale vaardigheden nodig

“Dit is ook het moment waarop digitale vaardigheden – meer dan ooit tevoren – noodzakelijk zijn. Om de retentie te vergroten en de productiviteit te verhogen, is het de verantwoordelijkheid van werkgevers om hun werknemers trainingen en opleidingen te bieden op het terrein van de digitalisering en met name de automatisering te bieden. Dit moet een standaardonderdeel van loopbaanontwikkelingsinitiatieven te worden.”

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie