Naar inhoud

Creëer sterke merkbelevingen met originele relatiegeschenken

Voor bedrijven anno 2020 is marketing veel meer dan alleen het pushen van producten richting de doelgroep. Tenminste, dat zou het moeten zijn. Merkbeleving is hierbij een belangrijk item geworden voor marketeers: het positief beïnvloeden van het gevoel over jouw product of merk en het creëren van herkenbaarheid. Dat is geen eenvoudige opgave tussen alle uitingen in online en offline media die op jouw doelgroep worden afgevuurd. Goed geselecteerde en originele relatiegeschenken – als onderdeel van een campagne – kunnen bijdragen aan een sterke merkbeleving.


Aandachtspunten bij het creëren van merkbeleving

Je wil merkbeleving creëren door jouw doelgroep ervaringen met jouw product of merk aan te bieden waardoor ze jou onthouden. Wat is dan essentieel voor een sterke merkbeleving en hoe vertaal je dit naar een goed relatiegeschenk?

  • Maak je advertenties in lijn met het gevoel dat jouw merk wil opwekken, met de persoonlijkheid van jouw merk.
  • Breng alle uitingen – van het webdesign tot de handtekening in de e-mail en van het naambordje tot de mok waaruit je klant drinkt – in lijn. Zorg dat kleuren aansluiten op jouw gewenste merkbeleving.
  • Richt je gehele online presentatie in volgens de richtlijnen van jouw merk. Dat geldt voor alle postings op social media, displayadvertenties, onlinebanners, afbeeldingen, blogs en productteksten op je site. Maak er een sterke merkbeleving van.
  • Wanneer het past in jouw campagnes, kunnen slogans en jingles aansluiten op de gewenste merkbeleving.
  • Probeer de verhalen die jouw doelgroep kenmerken mee te nemen in jouw merkbeleving. Denk bijvoorbeeld aan vakantiemomenten, levensgebeurtenissen en vriendschappen.
  • Richt de informatie die je deelt in op de interesses van jouw doelgroep. Push niet alleen jouw merk maar geef ook bredere informatie rondom jouw merk, die aansluit op de wensen van jouw doelgroep en in lijn ligt met de gewenste merkbeleving.
  • Klantcontact is erg belangrijk. Zorg dat de klantenservice van jouw bedrijf hier goed op voorbereid is. Zorg dat de ervaring van jouw klant tijdens het contact positief is en draag ook hier uit waar jouw bedrijf voor staat.
  • Evenementen kunnen bijdragen aan de merkbeleving. Zet een evenement op voor jouw doelgroep, bied meerwaarde en maak ze meer betrokken.

Vier tips voor originele relatiegeschenken ten behoeve van de merkbeleving

We hebben een opsomming gemaakt van de punten die belangrijk zijn voor en bijdragen aan een sterke merkbeleving. Maar hoe vertalen wij dit naar een sterk en origineel relatiegeschenk? We geven je vier tips.

1. Draag jouw merk uit

Dit is natuurlijk wat merkbeleving behelst – een gevoel creëren rondom jouw merk of product, een merkbeleving die juist jouw doelgroep bindt. Laat dit dan ook terugkomen in jouw relatiegeschenk. Zit jouw bedrijf boordevol humor, slaat dat aan bij jouw doelgroep en wil je dat ook uitdragen? Verwerk dit dan in je geschenk. Positioneert jouw merk zich meer als luxe, dan moet juist dit zien in jouw geschenk. Maak het exclusiever. Wat jouw merk is, waar jouw merk voor staat, laat het terugkomen in het relatiegeschenk.

2. Ga voor een op maat gemaakt geschenk

Wil je merkbeleving creëren, kies dan geen relatiegeschenk dat ieder ander bedrijf ook kan kopen. Wijn is lekker en een fles wijn een mooi gebaar. Maar een fles wijn is niet genoeg, tenzij je een wijnboer bent en jij je eigen wijn weggeeft – met jouw naam erop én de relatie de fles van jou persoonlijk krijgt. Je kunt met een fles wijn echter meer dan voldoende. Bedruk het kistje, ga aan de slag met een persoonlijke kaart, laat de soort wijn aansluiten op jouw doelgroep.

Een voorbeeld. Een makelaar verkoopt huizen aan mensen in Spanje. Hij kan ze bij de aankoop van een huis een fles dure champagne geven – een mooi cadeau. Maar hij kan ook kiezen voor een fles cava, afkomstig uit de streek van de toekomstige woonplaats, geleverd in een mooie kist. In de kist ligt een kaart met een persoonlijke gelukwens, afgesloten met een persoonlijke groet.

Wat het behelst, is dat je het geschenk op maat maakt en geen dertien in een dozijn biedt. Val op met jouw geschenk. Laat het geheel aansluiten op de gewenste merkbeleving. Maak het onderdeel van jouw branding campaign.

3. Huisstijl

Bij het op maat gemaakte geschenk werk je vanuit de style guide van jouw merk. Creëer herkenbaarheid. Gebruik voor jouw relatiegeschenk ook de kleuren en stijlelementen die je in alle andere uitingen – online en offline – gebruikt.

We nemen als voorbeeld weer de makelaar van Spaanse woningen. De cava kan geleverd worden in een kist met een speciale bedrukking. Het eigen logo maar ook andere stijlelementen kunnen in deze bedrukking verwerkt worden. De kaart in de kist is een eigen ontwerp, opgemaakt in de huisstijl van de makelaar.

4. Personalisatie

Wil je het helemaal afmaken? Ga dan voor een echt persoonlijk geschenk. De druktechnieken van vandaag de dag staan veel toe. Personaliseer geschenken met de naam van de ontvanger. De ontvanger voelt zich nog meer aangesproken door jouw bedrijf, jouw merk.

De makelaar zet de naam van de koper van het huis in Spanje op de kaart en maakt de gelukwens persoonlijk. Of hij graveert in de kist van de cava het nieuwe adres van de bewoners. Zijn huisstijl past hij met name toe op de inhoud van de kist – ook een zeer persoonlijke benadering.

Jasper Kleingeld is e-commercemanager bij Geluk.com, een aanbieder van relatiegeschenken en giveaways.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie