Naar inhoud

Creatie van awareness in een complexe tijd via de brievenbus

Momenteel is het kortingsactie hier en winactie daar. Iedereen wordt vandaag de dag overspoeld door dergelijke promotionele activiteiten. Offline en online shops zijn op deze manier bezig met het stimuleren van hun verkoop. Wellicht is het voor even interessant en zitten er leuke aanbiedingen tussen, maar al deze leuke acties geven klanten maar al te snel een cognitieve overload. Jouw e-mail met daarin die te gekke actie raakt daarom al snel in de vergetelheid bij potentiële klanten.

De cruciale vraag is dan ook op welke wijze jij ervoor kunt zorgen dat jouw merk, jouw winkel en jouw actie nét dat stukje extra aandacht krijgt. Dit zijn vijf tips over hoe jij onder andere met brievenbusreclame jezelf in moeilijke tijden kunt onderscheiden.

1. De kracht van herhaling

Wie zich in de massa wil onderscheiden, dient in de herinnering van consumenten te blijven hangen. Uit een onderzoek van Susanne Schmidt en Martin Eisend uit 2015 blijkt dat herhaling van groot belang is voor het behalen van zo´n effect. Het is hierbij echter zaak dat het subtiel gebeurt en dat het een positief effect heeft op jouw merkimago. Wie massa’s aan e-mails, coupons en folders verstuurt, riskeert dat er irritatie optreedt. En één ding is zeker, geïrriteerde consumenten willen niet snel profiteren van die te gekke actie van jouw winkel. Negatieve aandacht is daarentegen ook aandacht. Je merknaam blijft met veel herhalingen zeker in de gedachten van consumenten, maar niet altijd positief. Wie dus het beste van beide werelden wil combineren – een positief imago en in herinnering blijven – moet creatief te werk gaan.

2. De eyecatcher in de brievenbus

Reclame moet worden gepersonaliseerd en worden afgestemd op de behoeften en belangen van de individuele klant. Zo kun jij met jouw bedrijf zo snel als mogelijk een positieve reputatie opbouwen. Een zelfontworpen postkaart met daarin een persoonlijke en positieve boodschap richting de klanten kan wonderen doen. Bied een stukje positiviteit aan jouw klanten door een mooie quote of inspirerende wens. Is jouw winkel op dit noodgedwongen gesloten, maar bied jij in je al dan niet tijdelijke webshop jouw producten wel aan? Maak consumenten hier dan op attent en schrijf een kortingscode op een postkaart.

3. De uitstraling van jouw folder

Wie graag meer tekst kwijt wil, kan kiezen voor het maken van reclame via een folder. Het is hierbij echter van wezenlijk belang dat de uitstraling aantrekkelijk is en de lezers als het ware in de tekst worden getrokken. Denk dus goed na over hoeveel tekst je in die reclamefolder wil zetten. Vaak geldt daarbij het credo ‘Less is more’. In plaats van een eindeloze beschrijving verwijs je liever naar een website waar ze alle informatie kunnen vinden. Zorg er daarnaast voor dat je passend taalgebruik inzet die aansluit op jouw doelgroep én zorg bovendien voor aansprekende foto´s en tussenkopjes. Vergeet ook niet de contactinformatie inclusief links naar je social media toe te voegen.

4. Jouw aansprekende advertentie

Het lijkt wellicht ongepast in deze crisistijd, maar ook nu heb je effectieve advertentiemogelijkheden. Let er wel op dat jouw bijdrage positief is als je reclame wil maken met een statement over de crisis. Verder worden magazines veel verkocht en gelezen in deze tijd van thuisquarantaine. Dat biedt jou de kans om een mooie advertentie voor jouw merk te publiceren. Zorg er wel voor dat jouw reclameboodschap daadwerkelijk de lezers een goed gevoel geeft of blij maakt.

5. Traceer je resultaten

Kortingsacties en reclame-uitingen per post zijn op dit moment dus zeker een aanrader. Door verschillende kortingscodes te gebruiken kun je precies traceren waar welke klant zijn of haar kortingscode vandaan heeft. Komt deze van de leuke ansichtkaart, jouw gepersonaliseerde e-mail, een Instagram-actie of juist van jouw folder met die toffe aanbiedingen? Wie analyseert, komt erachter waar zijn of haar klanten actief zijn en kan hier in een volgende marketingcampagne op voortbouwen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie