Naar inhoud

Creativiteit met een hoofdletter C op het platform LinkedIn

LinkedIn is in de zakelijke markt een bekend platform waar veelvuldig gebruik van gemaakt wordt. Daar waar het netwerk in de begindagen veelal als instrument voor humanresourcesmanagement werd ingezet, is het tegenwoordig meer en meer de plaats om je expertise te etaleren. Door met goede en relevante content je thought leadership te tonen, is het kanaal een sterk instrument voor leadgeneratie geworden.

Ondanks de ongekende mogelijkheden op LinkedIn wordt het nog niet door iedereen gezien als een uitermate geschikte etalage voor het tonen van deskundigheid en creativiteit. Zouden bijvoorbeeld fotografen, acteurs en modeontwerpers zich minder snel op dit platform laten zien dan op een ander kanaal? Dat vroeg ik me een tijd geleden af. Want als er één branche is waar het belangrijk is om jezelf en je werk tentoon te spreiden, is het de creatieve sector wel.

Personal branding

Hoewel LinkedIn een netwerk van naam is in de zakelijke wereld, heerst er bij creatieve professionals nog wel eens het beeld dat het voor hen niet kan werken. Misschien zien creatives het ten onrechte als een domein voor dragers van mantelpakken en stropdassen. Of onderschatten ze de mogelijkheden om op dit kanaal je personal brand goed naar voren te laten komen? Hoe dan ook, dat is jammer. Ze laten namelijk veel kansen liggen. Kijk maar eens hoe sommige rappers juist dankbaar die kansen wel grijpen.


Leadgeneratie

Geen rapper maar wél iemand die de mogelijkheden van LinkedIn heel duidelijk ziet, is Anca Blok. Zij is kunstenares en eigenaar van Kunstbloc. Ze maakt in opdracht met houtskool persoonlijke kunstwerken en verkoopt die uiteraard ook. Een van haar werken is zelfs te zien in het Rijks Museum. Deze creatieve vrouw gebruikt LinkedIn als tool om werk binnen te halen, bijvoorbeeld door actief te delen waar ze mee bezig is.

Kunstenares Anca Blok aan het werk

Online profiling

Vorig jaar is Anca Blok als inspirator te gast geweest op ‘Let’s get Linked’ – een event dat LinkedIn samen heeft georganiseerd met de &C Talent Foudation, een onderdeel van het mediaplatform van de veelzijdige personality Chantal Janzen. &C Talent linkt startend creatief talent aan bedrijven en liefhebbers. Op die manier probeert het carrières een stapje verder te helpen. Dat is een prachtige match met wat wij bij LinkedIn doen. Daarom is dit evenement over het belang van een goede personal branding en online profiling georganiseerd.

Contacten leggen

Zo’n 70 creatives zijn destijds naar de &C Store in Amsterdam gekomen. Ze waren afkomstig uit verschillende hoeken: van mode tot podiumkunst, van fotografie tot cabaret en van beeldende kunst tot literatuur. Onder andere Charlotte Trommelen, directeur bij &C Talent Foundation, Aaltje Vincent, expert job marketing, Marjolein Bongers, deskundige op het gebied van strategie voor social media, hebben hun ervaringen en adviezen op het event gedeeld. Daarnaast heeft Diederik van der Laan een hoek ingericht waar bezoekers op de foto konden voor een nieuwe LinkedIn-profielfoto. Zelf heb ik de kans gegrepen om te benadrukken dat LinkedIn ook voor creatieve professionals hét verschil kan maken in het leggen van contact en het in de markt zetten van jezelf en je werk.

Reportage van ‘Let’s get Linked’ van Mike Levens

Drie tips

Maak als creative dus vooral gebruik van LinkedIn en probeer je personal brand zo goed mogelijk te laten zien in je profiel. Doe je dat niet en hou je het vaag, dan loop je het risico dat anderen het zelf invullen en dus geen goed beeld krijgen van wat je doet. Dit zijn drie persoonlijke tips om dat te voorkomen:

  1. Plaats een – goede! – foto op je account. Met een foto krijg je gemiddeld tot 9 keer zoveel verzoeken om een connectie, tot 21 keer zoveel views en tot 36 keer zoveel berichten. Even cheese zeggen levert dus veel op dus.
  2. Zorg voor een complete profielpagina, mét een goede cover image – bijvoorbeeld van je eigen werk – en een pakkende headline. Bedenk op welke zoekwoorden je gevonden wil worden en gebruik die woorden.
  3. Schrijf een goede summary. Dat is jouw elevator pitch om potentiële klanten of liefhebbers naar je toe te lokken. Maak er meer dan 40 woorden van.

Wil je meer inspiratie opdoen? Bekijk dan eens het profiel van Iris Hond, Judith Osborn, Monique van Loon, Fabienne de Vries, Fernando Halman, Anne-Marie van Leggelo of Rodrigo Otazu.

Pakkende posting van Rodrigo Otazu

Marcel Molenaar is country manager Benelux bij het platform LinkedIn. Hij is een van de sprekers tijdens ‘Leadgeneration in 1 Day’, het evenement dat op woensdag 29 januari 2020 plaatsvindt op Landgoed Leusderend in Leusden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie