Naar inhoud

Critici gebruiken Starbucks’ nieuwste hashtag-campagne voor uiten onvrede

Het poneren van een hashtag in de hoop dat consumenten positieve berichten over je gaan tweeten, is geen goede strategie, zo heeft ook Starbucks ondervonden. Afgelopen weekend bracht de koffieketen de hashtag #spreadthecheer in het leven, die door consumenten werd gebruikt om hun onvrede over Starbucks’ belastinghandelswijze te uiten. Deze tweets waren op een groot scherm te zien bij het Natural History Museum in Londen.

De koffieketen Starbucks lanceerde dit weekend een Twittercampagne met de hashtag #spreadthecheer. Hoewel de koffieketen wellicht verwachtte dat consumenten positieve berichten onder deze noemer de wereld in gingen sturen, werkte de campagne averechts. De hashtag werd voornamelijk gebruikt om de onvrede te uiten over hoe Starbucks met hun belasting omgaat.

De negatieve geluiden over de belastingontduiking waar Starbucks van wordt verdacht, blijven bestaan ondanks de toezegging van Starbucks om de komende twee jaar twintig miljoen pond aan belastingen te betalen. Om de schade nog groter te maken, werden de tweets op een groot scherm getoond bij het Natural History Museum in Londen gedurende het weekend (zie onderstaande afbeelding die verspreid werd via Twitter).

spreadthecheer starbucks

Starbucks had echter al kunnen weten dat het in het leven roepen van een hashtag tegen je kan werken als ze gekeken hadden naar het bashtagging-voorbeeld van McDonalds, eerder dit jaar. Toen werd de hashtag #McDstories gebruikt om negatieve berichtgeving over de fastfoodketen de wereld in te sturen. 

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie